بهترین های احمد کوچ (قسمت اول)
- آهنگساز: Ahmet Koç
- ژانر: World
- دسته بندی: بومی و محلی
Ahmet Koc
موسیقی ارسالی توسط : سلمان
در مورد باغلاما:
باغلاما سازیست زهی که با مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست (شلپه – شرپه) نواخته میشود و کاربرد اصلی آن در موسیقی ترکیه است. باغلاما در اصل ساز ملی قوم ترک و منطقه آناتولی است و در میان مردم ترک زبان و کردزبان ترکیه و شمال عراق رایج است. این ساز هفت سیم دارد که به سه گروه سهسیم، دوسیم و دوسیم تقسیم میشود.
نوع دیگر این ساز با دستهٔ بلندتر در ایران با نام دیوان شناخته میشود. اين ساز بيشتر در بين مردم ترکيه و کُردستان ايران و عراق که زبان و فرهنگ و رسوم تقريباً مشابهی دارند متداول است. در ترکيه دوستداران فراوانی دارد و برای اجرای ملودیهای سنتی از آن استفاده میشود.. اين ساز از نظر فيزيکی شباهتهای فراوانی با تنبور دارد. اورهان گنجه بای، احمد کوچ، اردال ارزینجان، نشئت ارتاش، حسرت گؤلتکین، ارول پارلاک، عارف ساق، کارل ساندرز، ارکان اوغور و عثمان آکیول از نوازندگان چیرهدست باغلاما هستند.
احمد کوچ آهنگهای معروف جهان را برای این ساز تنظیم کرده و مینوازد. احمد کوچ اهل کشور ترکیه است که در نواختن ساز زهی باغلاما تبحر خاصی دارد و فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۹۹۵ آغاز و با شرکت در فستیوال موسیقی اروپا در سال ۱۹۹۷ توانست به شهرت جهانی دست پیدا کند (در آن سال ترکیه بعد از انگلستان و ایرلند سوم شد).
وی ضمن نواختن موسیقی های معروف کشور ترکیه به سبکی خاص و شنیدنی که بیشتر در برگیرنده سبک پاپ هستند چندین اجرای بسیار زیبا از موسیقی معروف جهان موسیقی را در کارنامه خود دارد که با استقبال بالایی برخوردار شده است. از آلبوم های منتشر شده توسط او می توان به آنادولی حاصل خیز ، ترانههای راه ، پارادوکس ، رگبار و جایی که حرف تمام میشود اشاره کرد.
برخی از کارهای احمد کوچ از تلویزیون ایران در برنامه های مختلف مثل جمع ما (+ما) پخش شده است. سه موسیقی بسیار زیبا از آثار ایشون در قالب بهترین های احمد کوچ سری اول برای شما در نظر گرفته شده است که امیدواریم لذت ببرید.
عنوان | My Way |
موسیقیدان | Ahmet Koc |
آلبوم | Paradoks |
سبک | World |
سال | 2005 |
شماره آهنگ | 3 |
کیفیت | ۱۲۸kbps / 64kbps |
حجم | 3.62MB / 1.83MB |
لینک دانلود مستقیم
کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.62 MB
لینک دانلود مستقیم
کیفیت ۶۴kbps / حجم : 1.83 MB
عنوان | Sultan Kim Oldugun Bilinmelidir |
موسیقیدان | Ahmet Koc |
آلبوم | Yediveren Anadolu |
سبک | By Omrum |
سال | 1997 |
شماره آهنگ | 5 |
کیفیت | ۱۲۸kbps / 64kbps |
حجم | 4.88MB / 2.45MB |
لینک دانلود مستقیم
کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 4.88 MB
Ahmet Koc – Sultan Kim Oldugun Bilinmelidir
لینک دانلود مستقیم
کیفیت ۶۴kbps / حجم : 2.45 MB
Ahmet Koc – Sultan Kim Oldugun Bilinmelidir
عنوان | The Loneyl Shepherd |
موسیقیدان | Ahmet Koc |
آلبوم | Sozun Bittigi Yer |
سبک | Pop |
سال | |
شماره آهنگ | |
کیفیت | ۱۲۸kbps / 64kbps |
حجم | 3.70MB /1.85MB |
لینک دانلود مستقیم
کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.70 MB
Ahmet Koc – The Loneyl Shepherd
لینک دانلود مستقیم
کیفیت ۶۴kbps / حجم : 1.85 MB
Ahmet Koc – The Loneyl Shepherd
نکته :
در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :
لحظات خوبی داشته باشید.
سلام
و عرض ادب و خسته نباشید این ساز اسم اصلی آن «دیوان» است و یک نوع از خانواده سازهای تنبور به حساب می آید در واقع ساز بومی و سنتی منطقه بادینان در کردستان ترکیه و کردستان عراق است و در موسیقی کردی بادینی به طرز جشمگیری به کار برده میشود . این نوع موسیقی در سال 1965میلادی در ترکیه بعلت پتانسیل بالا و زیبایی آن مورد توجه محافل هنری ترکیه قرار گرفت و به موسیقی ملی کشور ترکیه تبدیل شده است.
زُِر سپاس
منم میخواستم تایید کنم صحبت های ایشون رو و اینکه اضافه کنم:
پس از روی کار اومدن آتاترک و ترک ها در عثمانی، کردها مورد کم لطفی قرار گرفتند و از حقوقشون به عنوان یه هموطن بی بهره شدن ترکیه کنونی 17 لیالت کرد زبان داره و در دیگر ایالت ها هم ترک هستن هم کرد. اونا از تکلم به زبان کردی و عنوان کردن هویتشون ممنوع کردن. موسیقیشون، سازهاشون، فرهنگشون رو تاراج کردن و…
متاسفانه هر جا حرف از موسیقی ترکیه میشه همه به یاد ملودی هایی میافتن که در واقع فلکلور کردهاس
من در شهرستان صحنه زندگی میکنم، زادگاه تبور و دیوان.
امیدوارم میراث به تاراج رفته هم زبونام رو بهشون برگردونن.
زور سپاس دویته کورد ئةگةر دوس دیری ئیمةیلةت ئةرام کل که ئةرام kardo.farhad@yahoo.com
سپاس برا گیان ایوه منالی کوره ین؟ یانی ئوژم منالی کوردستانی ئیرانی یا کرماشان؟ له جه ت شیوه ی که لهوری دیری. له تنبور (ئیمه ئوژیم ته میره) و دیوان خاص زانی وه تم شایه د هاولاتی بویمن.
ساز قوپوز (چگور)
موسیقی اصیل عاشیق های آذربایجان با این ساز روایت می شود. از خانواده زهی مضرابی و دارای 9 سیم است که از آن میان 4 سیم قابلیت تولید نغمه را دارند و مابقی به صورت واخوان عمل می کنند. نوازنده قوپوز که عاشیق خوانده می شود، معمولاً علاوه بر خوانندگی، شعر هم می سراید. این ساز غالباً به صورت تکنوازی به همراه آواز به کار می رود و در مواردی با ساز بالابان و قاوال (دایره) همراهی می شود.
قوپوز”، ساز باستاني تركان كه تاريخ آن گره خورده با “شمينزم”، آيين باستاني است اولين بار در منابع چيني و در حدود قرن اول ميلادي ذكر نام شده است. قوپوز نامي است بسيار كلي براي تمام سازهايي كه زه داشته وتوسط انسان مناطق آسياي ميانه و شمالي نواخته ميشده است.
آنچه مشخص است تاريخ ساخت قوپوز و ساخت كمان به احتمال قوي هم دوره ميتوانست باشد. بنيآدم كه از صداي زه كمان در هنگام پرتاب تير خوشش آمده بود يا با افزايش تعداد زه يا با كشيدن تير روي زه كمان اين صداها را قويتر كرد و با صاف كردن دسته و اضافه كردن خرك و كشيدن پوست بر روي كاسه كه در آغاز از جنس كدو تنبل بوده است، صداها را بهتر كرد زههاي اوليه از جنس موي اسب بود كه بعدها به روده گرگ و آهو تغيير پيدا كرد که بعد از تماس تركها و چينيها ابريشم جاي روده را گرفت. تا اوايل قرن بيستم همچنان استفاده از ابريشم به عنوان زه ساز مرسوم بود. قوپوزهاي اوليه پرده نداشتند و توسط شمن نواخته ميشدند.
“شمن” در طي ارتباط با بوداييها به “يا نشاق” و بعد از ارتباط با اسلام به” اوزان” و در دوره شاه اسماعيل صفوي (شاهختايي) به نام “عاشیق” يا “آشیق” تغيير نام پيدا كرد. قوپوز كه ساز پایه ی تركها بود در بين ايلهاي ترك براساس الحان و نغمههاي هر ايل تغيير پيدا كرد و در نواحي مختلف به اسامي متفاوت خوانده شد. قدیمیترين نوع قوپوز امروزه در شمال آسيا يافت ميشود كه همچنان دسته كج دارد و سيمهايي از جنس موي اسب در آن استفاده ميشود. آنچه مشخص است قوپوز ابتدا به سه نوع تقسيم ميشد. نوع قوپوزی براي ما مهم است ” قولجا قوپوز” است. اين ساز كه نام آن در افسانه باستاني تركان، كتاب “دده قورقود” نيز آمده است، پدر “باغلاما”و”ساز عاشقی ” و “دوتار” و “تنبور” كنوني محسوب ميشود. در حين مهاجرت تركان به نواحي مختلف جهان اين ساز نيز با آنها به مناطق مختلف دنيا سرازير شده است (كه با اسامي مختلف هر ايل همچنان رايج است). مثلا ساز “بوزاوق” كه توسط قوم بوز اوق كه قومي تكتاز و دامدار بودند نواخته ميشد امروزه با نام “بزق” در بين اعراب و با نام” بوزوكي” در بين يونانيان نواخته ميشد .
پس فهمیدی قوپوز مادر همه ی سازهای سیمی هستش از گیتارش بگیر تا دیوان.
شماها اونقد ادعاتونه که میگین مادها هم کرد بودن، در حالی که اگه یکم مطالعه زبان شناسی داشته باشین میفهمین که زبان مادها، پسوندی هستش نه پیشوندی. شما که زبانتون(!؟) پیشوندیه
با سلام
اگه می شه فارسی بنویسید ، ممنون
سةلام دویته کورد وه ئیمةیل پةیام کل که ئةرام. من منال بوکانم
سپاس از زحمت بی دریغت
سلام قارداشلار لطفا نوت را فوتوراپ شکلیندع یاپون ……تشکر
در جواب جواد
اولا که شمنیسم ربطی به منطقه یا قوم خاصی نداره در اصطلاح اسطوره شناسی به ادیانی که بر باورهای جادوگری بوجود آمده اند شمنیسم گفته میشه و شمن به کاهنان آن آیینها گفته میشه این دین یا آیین ها در همه جهان وجود داشته اند و مربوط به منطقه خاصی نیستند. جالبه دم از باستان شناسی میزنی و اطلاعی هم از آن نداری . طبق آثار و الواح باستانی پیدا شده در بین النهرین و شوش قدیمیترین سازهای زهی باستانی پیدا شده در جهان در منطقه بین النهرین و همچنین در الواح پیدا شده در تمدن ایلامیان در شوش بوده و قدمت تاریخ آنها به 6000سال پیش برمیگردد و خاستگاه سازهای زهی کاسه ای که مادر سازهایی مثل انواع تنبور(از جمله دیوان و جورا و تمیره) ، دوتار و تار و عود و…در بین النهرین بوده است نه در آسیای میانه .بعد گیتار توسط شخصی ایرانی به اسم «زریاب» از عود ابداع شده .
راجع به زبانشناسی بحث مفصلیه ،اولا چیزی به اسم زبان پیشوندی نداریم، زبانها از لحاظ تکامل و پیشرفت تاریخی به سه دسته 1)آوایی 2)التصاقی 3) پیوندی تقسیم بندی شده اند و این تقسیم بندی ربطی به هم خانواده بودن زبانها به همدیگر ندارند و پیوندی بودن یا التصاقی بودن یا آوایی بودن دو زبان دلیل بر هم خانواده بودن و یا یکی بودن آن دو زبان نیست و این دسته بندی تنها بر مینای تکامل زبانها است نه چیز دیگر، بطور مثال زبانهایی مثل کوردی و فارسی و انگلیسی و عربی زبانهایی پیوندی هستند ولی زبان عربی ربطی به کوردی و فارسی و انگلیسی نداره و زبانی سامی است ،ولی زبانهای کوردی و فارسی و انگلیسی هند و اروپایی(آریایی) هستند. در این میان زبان مادی که یکی از زبانهای ایرانی باستان بوده و هم خانواده زبانهای پارسی و پارتی باستان بوده و زبانی پیوندی بوده و خود زبان کوردی هم زبانی پیوندی است نه پیشوندی خیالی تو . الان به حساب نظر تو باشه زبان ترکی چون زبانی التصاقی بوده با زبان بومیان استرالیا و بعضی از قبایل سیاهپوست افریقا که زبانشان التصاقی است یکیه و آنها هم ترک هستند .عجب منطقی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام دوست گرامی نگران نباشین این جناب جواد این نظری رو که گذاشتن تو چن تا سایت دیگم که درباره ساز دیوان هست دیدم مطمئنم از یه سایتی کپی کرده و تو سایت های دیگه پیست میکنن که اونم فک کنم از روی تعصبه غیر منطقیه ایشونه و گرنه آگاهی از خودشون ندارن