از جاز “کول” تا ” تیک فایو”

Time Out

The Dave Brubeck Quartet - Time Out (1959)

امروز قصد داریم یکی از نام آوران موسیقی جاز را به شما معرفی کنیم و آن کسی نیست جزء دیو بروبک که یکی از آخرین غول های موسیقی جاز بشمار می رود.

این آهنگساز و نوازنده برجسته آموزش پیانو را در کودکی نزد مادرش که نوازنده آماتور قطعات موسیقی کلاسیک بود فرا گرفت. در جوانی برای تحصیل علوم طبیعی و جانور شناسی وارد دانشگاه شد، اما دیری نگذشت که سر از کنسرواتوار موسیقی در نزدیکی همان دانشگاه در آورد. با این همه در کنسرواتوار هم بروبک شاگرد چندان موفقی نبود. (یک بار یکی از استادانش پس از این که با شگفتی متوجه شد شاگرد جوان، نت‌خوانی را درست نمی‌داند، می‌خواست اخراجش کند، ولی با وساطت استادهای دیگری که پی به استعداد شگفت او در هارمونی و پولیفونی برده بودند کوتاه آمد.)

بروبک پس از کنسرواتوار، مدتی نزد شوئنبرگ و داریوس میلو، آهنگسازان بزرگ کلاسیک، به تکمیل دانش خود در زمینه هارمونی و پولیفونی پرداخت و با شناخت ریزه‌کاری‌های بیشتر این فنون، به تشویق داریوس میلو، همه توان خود را صرف آهنگسازی و نوازندگی پیانو در موسیقی جاز کرد.

 

از جاز "کول" تا " تیک فایو"

بروبک پس از لویی آرمسترانگ دومین هنرمند تاریخ موسیقی جاز است که تصویرش بر روی جلد مجله تایم ظاهر شد. این موفقیت در سال های دهه پنجاه میلادی به دست آمد.

در همین سال‌ها بروبک با آلبومی به نام تایم آوت رکورد فروش بیش از یک میلیون صفحه را شکست.

بروبک که در این زمان سرپرست ارکستر چهار نفره ای به نام خود بود، سهم عمده ای از موفقیت تاریخی تایم آوت را مدیون قطعه ای به نام "تیک فایو" به طول پنج دقیقه و سی ثانیه، ساخته دوست و همکارش پل دزموند نوازنده ساکسفون گروه است.

در تاریخ موسیقی جاز، کمتر قطعه ای به موفقیت همه جانبه "تیک فایو" دست یافته است.

بعضی منتقدان، این قطعه را همراه با دیگر قطعات آلبوم "تایم آوت" که بروبک خودش آنها را ساخته، "کول"ترین (مجازا به معنی باحال‌ترین) آلبوم تاریخ موسیقی جاز خوانده اند.

جالب اینجاست که پل دزموند، در قطعه ساخته خودش تنها با نواختن دو نوبت ساکسفون در ابتدا و انتهای قطعه، اولی در حدود یک دقیقه و سی ثانیه و دومی به طول فقط یک دقیقه به چنین موفقیتی دست یافته است.

نبوغ بروبک البته در ایجاد تضاد برای نمایان کردن هر چه بیشتر هنر دزموند در این اثر انکارناپذیر است.

برای دست یافتن به اوج تأثیر نغمه لطیف و به یاد ماندنی ساکسیفون، به جای هنرنمایی های عجیب و غریب در فاصله دو ملودی، تنها یک آکورد ساده را پشت پیانو به مدت دو دقیقه و هفتاد ثانیه همراه با ضربه های هراسناک نوازندگان طبل و باس تکرار می کند، تا جایی که نفس شنونده در انتظار بازگشت آرامش با نغمه گمشده به ارکستر بند می آید و زمانی چنین کوتاه همچون قرنی به نظرش می رسد.

موفقیت تایم آوت با روی جلد صفحه ای مزین به یکی از آثار خوان میرو نقاش مدرن اسپانیایی طی سال‌های متمادی با بداهه نوازی های بروبک و دزموند در اجراهایی با طول مدت های متفاوت تکرار شد.

پابه‌پای موفقیت‌های افسانه ای بروبک و دزموند، داستان های زیادی هم از دوستی و نفاق این دو تا زمان مرگ دزموند در سال 1977 بر سر زبان‌ها افتاد.

صحت و سقم این داستان‌ها چندان معلوم نیست. از آنجا که دزموند زندگی کولی‌وار و وابستگی به الکل و سیگار و داروهای آرام بخش داشت، گفته می‌شود بروبک زمانی او را از ارکستر خود اخراج کرد و حتی به همسرش گفت که او را به خانه راه ندهد.

اما دزموند و بروبک با وجود دو روحیه متفاوت و اختلاف‌های جزئی و طبیعی میان دو همکار قدیمی، تا آخرین روزهای زندگیِ نه چندان طولانیِ نوازنده بزرگ ساکسفون به رفاقتشان ادامه دادند و آخرین کنسرت مشترک خود را تنها چند ماه قبل از مرگ دزموند برگزار کردند.

دزموند همچنین ساکسیفون تاریخی اش را قبل از مرگ به یکی از پسرهای بروبک که همگی او را عمو می خواندند یادگار داد.

بر گرفته شده از سایت عزیز معتضدی

 

آهنگسازThe Dave Brubeck Quartet
آلبومTime Out
ژانرJazz
سال انتشار1959
آهنگ انتخابی3
کدک های صوتیMP3
کیفیت آلبوم۱۹۲kbps
حجم51.6MB

 

 

 

 

 

 

 

Take Five

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 5.04 MB

The Dave Brubeck Quartet – Take Five

 

Tracklist:

1. Blue Rondo a la Turk (Brubeck)
2. Strange Meadowlark (Brubeck)
3. Take Five (Desmond)
4. Three to Get Ready (Brubeck)
5. Kathy's Waltz (Brubeck)
6. Everybody's Jumpin' (Brubeck)
7. Pick up Sticks (Brubeck)

Dave Brubeck (piano)
Paul Desmond (sax)
Joe Morello (drums)
Eugene Wright (bass)

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 51.6 MB

The Dave Brubeck Quartet – Time Out 1959

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :

Report@vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

محصولات مرتبط : آرشیو کاملی از آهنگهای معرفی شده در سایت والا موزیک

آرشیو کاملی از آهنگهای معرفی شده در سایت والا موزیک


39 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00