نقد و بررسی موسیقی متن فیلم لینکلن اثری از جان ویلیامز (نامزد جایزه اسکار)

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم لینکلن

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم لینکلن اثری از جان ویلیامز (نامزد جایزه اسکار)

فیلم لینکلن سرگذست آخرین ماه‌های زندگی آبراهام لینکلن و تلاش های او برای تصویب اصلاحیه سیزدهم در قانون اساسی آمریکا ( لغو برده داری ) و برنده شدن در جنگ داخلی ( ماه هایی از زندگی او که در واقع پر از حادثه و اتفاق بودند ) را به تصویر می کشد. این فیلم شاید بعد از " نجات سرباز رایان " تنها فیلمی از استیون اسپیلبرگ باشد که چنین مورد تحسین واقع شده و در آن دنی لوئیس در نقش شانزدهمین کارگردان آمریکا ایفای نقش می کند. باورش سخت است که تقریبا چهل سال از اولین همکاری مشترک اسپیلبرگ با جان ویلیامز ( آهنگ ساز این فیلم که سال 1974 هم آهنگ سازی فیلم The Sugarland Express را بر عهده داشت ) می گذرد و همکاری آن ها اینگونه محکم و قوی ادامه دارد. به نظر می رسد ویلیامز به طور کلی آهنگسازی فیلم را کنار گذاشته ولی برای مردی موفق و مشهور که از دوستان صمیمی او بشمار می رود استثناء قائل شده است.

با توجه به نهمین دهه عمر ویلیامز، شاید انتظار چنین اثری از آهنگساز قدیمی و کار آزموده‌ای همچون او دور از ذهن به نظر می‌رسید چرا که شاهد تم موزیکی قابل پیش بینی در فیلم هستیم و اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم جنبه هایی از موسیقی متن فیلم های " نجات سرباز رایان "، Amistad و تا حدی " میهن پرست " در آن دیده می شود. در اینجا، موسیقی وجه خلاقانه و پویاییِ دو فیلم قبلی که به ریاست جمهوری آمریکا پرداخته بودند ( جان اف کندی و نیکسون هر دو اثری از الیور استون ) را ندارد، اما نمی توان آن را نادیده گرفت.

این نکته را هم نمی توان انکار کرد که این روزها هر اثری از ویلیامز منتشر می شود مورد تحسن جامعه موسیقی فیلم قرار می گیرد و این امر را وی باتوجه به پیشینه عالی خود به دست آورده است. موسیقی متن فیلم لینکلن تمامی تکنیک های استثنایی و همیشگی ویلیامز را در خود جا داده و مدیریت ارکستر بسیار عالی انجام شده است و قطعه ها با مهارت بسیار بالایی به اجرا در آمده است، ولی نه تنها شبیه آن را قبلا شنیده اییم، بلکه در واقع آهنگسازی فیلم از شور و هیجان کمی برخوردار است. مطمئنا ویلیامز تمام هنر خود را به کار برده ولی متاسفانه زمانی که به اکثر قسمت های این آلبوم گوش می دهیم، شور و هیجان کمی در آن دیده می شود.

دو تم اصلی فیلم بسیار قوی هستند به طوریکه شکوه آهنگ " خانه مردم " و زیبایی حقیقی آهنگ " هدف اصلاحیه " به خوبی حس می شود ولی به استثنای این دو، موزیکی که در پس زمینه دیالوگ ها یا جلوه های بصری فیلم شنیده می شود عاری از شور و هیجان است. گاهی اوقات روند موسیقی به گونه ای پیش می رود که گویی هیچ چیز خاصی در حال رخ دادن نیست. تزریق یک سری موسیقی بومی بر گرفته از سازهای بانجو ( نوعی تار ) و کمانچه تاثیر آنچنانی نداشته و در برداشت هایی از فیلم که موسیقی بر اهمیت سکانس تاکید می کند، تنها سایه ای از کارهای موفق و عالی گذشته ویلیامز شنیده می شود.

با این حال به راحتی نمی توان از کنار تکنیک آهنگسازی فیلم گذشت. آهنگ " مرثیه " شدیدا شما را تحت تاثیر قرار می دهد و موسیقی فیلم " متولد چهارم جولای " را یاد آوری می کند ( با آنکه به کیفیت آن نمی رسد ). زمانی که آهنگ " ندای آزادی " که 6 دقیقه است پخش می شود و بویژه آهنگ یازده دقیقه ای " The Peterson House and Finale " متوجه خواهید شد در حال گوش دادن به آهنگ هایی هستید که کیفیت بالایی داشته و فراتر از توانایی یک آهنگ ساز حال حاضر سینما می باشد.

اگر تنها یک سری از آن آهنگ های فوق العاده ای که به آن اشاره شد را دانلود کنید و از بقیه آلبوم بگذرید، چیز زیادی را از دست نمی دهید. گاهی اوقات در حین اجرای آلبوم این مورد به ذهن خطور می کند که در حال گوش دادن به یک پروژه موسیقی هستید که سعی دارد کاری شبیه آثار جان ویلیامز ارائه دهد، تمامی اجزاء موسیقی ویلیامز وجود دارد اما به نظر می رسد قسمت های مختلف به طور کامل اجرا نمی شود.

به هر حال مطمئنا این آلبوم شایسته نامزدی دریافت تمامی جوایز پیش رو را دارد، اما با توجه به تمام کیفیت هایی که در این آلبوم دیده می شود ( و یقینا هم آن ها را دارد )، نمی توانم خودم را متصور شوم که به این آلبوم آنطوری که به آثار دیگر این آهنگ ساز فوق العاده توجه دارم، گوش بدهم.
 

آهنگساز : John Williams
آلبوم : Lincoln
ژانر : Soundtrack
سال تولید : 2012
کدک های صوتی : MP3
کیفیت آلبوم : 192kbps
مدت زمان آلبوم : 58:57
حجم آلبوم : 80.5MB
آهنگ انتخابی : 1-13-14-17

 

The Peoples House

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.39 MB

John Williams – The Peoples House

 

Elegy

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.38 MB

John Williams – Elegy

 

Remembering Willie

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 1.71 MB

John Williams – Remembering Willie

 

With Malice Toward None Piano Solo

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 1.41 MB

John Williams – With Malice Toward None (Piano Solo)

 

Tracks:

01. The People's House (3:42)
02. The Purpose of the Amendment (3:07)
03. Getting Out the Vote (2:49)
04. The American Process (3:58)
05. The Blue and Grey (3:01)
06. "With Malice Toward None" (1:51)
07. Call to Muster and Battle Cry of Freedom (2:18)
08. The Southern Delegation and the Dream (4:44)
09. Father and Son (1:43)
10. The Race to the House (2:42)
11. Equality Under the Law (3:13)
12. Freedom's Call (6:09)
13. Elegy (2:35)
14. Remembering Willie (1:52)
15. Appomattox, April 9, 1865 (2:39)
16. The Peterson House and Finale (11:00)
17. "With Malice Toward None" (Piano Solo) (1:32)

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 80.5 MB

John Williams – Lincoln (2012)

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :   Report [@] vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

divider

محصولات مرتبط : مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم

مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم


9 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00