نقد و بررسی موسیقی متن فیلم « زندگی پی » اثری از مایکل دانا (نامزد جایزه اسکار)

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم « زندگی پی »

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم « زندگی پی » اثری از مایکل دانا (نامزد جایزه اسکار)

با توجه به اینکه قسمت زیادی از کتاب " زندگی پی " اثر یان مارتل بر این نکته استوار است که خواننده از تخیل خود برای درک معنا و مفهوم کلمات استفاده کند، شک داشتم که این کتاب استثنایی بتواند به فیلمی موفق تبدیل شود. البته نگرانی من بی جا بود چرا که آنگ لی به خوبی توانسته است با مهارت فوق العاده ی خود، فیلم بصری زیبایی را کارگردانی کند که برای نتیجه گیری داستان، فضا در اختیار بیننده قرار گیرد. تعدادی از منتقدین سعی کرده‌اند در مورد طرح داستانی فیلم طوری صحبت کنند که گویی داستان کاملا یکنواخت و خطی است ولی این فیلم هر چیزی می‌تواند باشد جز این! افراد باید شخصا این فیلم را دیده و در مورد آن نتیجه‌گیری کنند. ( اگر امکان تماشای فیلم به صورت سه‌بعدی را دارید پیشنهاد می‌کنم نسخه سه‌بعدی این فیلم را ببینید تا با کمک تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز لذت بیشتر تماشای فیلم را تجربه کنید.)

آنگ لی برای آهنگ سازی فیلمهای خود با هنرمندان مختلفی همکاری داشته است اما مایکل دانا هنرمندیست که در اکثر مواقع جزء انتخابهای اول او بشمار می رود. البته با فیلم " هالک " که دنی الفمن جایگزین دانا شده بود، به نظر می رسید این همکاری به پایان رسیده باشد اما این زوج موفق در فیلم " زندگی پی " دوباره همکاری خود را از سر گرفته اند. مایکل دانا انتخاب فوق العاده ای برای این فیلم بود چرا که با توانایی خود در ترکیب عناصر غربی و شرقی همیشه آثار ارزشمندی را خلق کرده و این برگ برنده او به عنوان یک آهنگ ساز می‌باشد. در این آلبوم نیز از این مهارت به خوبی استفاده شده است.

پرده اول فیلم در پاندیچری هند اتفاق می افتد – مستعمره سابق فرانسه – و طوری به تصویر کشیده شده که گویی این مکان سرشار از جادو و عجایب است؛ " دانا " در این قسمت عناصری از موسیقی فرانسوی و هندی را برای ایجاد فضایی تاثیر گذار و شگفت انگیز با هم ترکیب می کند تا حس مورد نظر کارگردان را به خوبی انتقال دهد. آهنگ آغازین آلبوم " لالایی پی " توسط Bombay Jayashri خوانده شده که بیانی شگفت انگیز از بی گناهی و زیبایی دوران کودکی می باشد. در آهنگ دوم تم اصلی فیلم یعنی " Piscine Molitar Patel " معرفی می شود که در ارکستر این قطعه "دانا" سازهای سه تار و آکوردئون و چندین ساز دیگر را با هم ترکیب کرده و تمی شگفت‌انگیز می‌سازد و شما را به درون مسیر فوق العاده‌ای از موسیقی سوق می‌دهد.

ریتم موسیقی فیلم بعد از آهنگ " ترک هند " مسیری غمناک به خود می گیرد، آهنگی که به خوبی نشانگر حس تعلق است. در قطعه " عمیق ترین نقطه روی زمین " صدای شیپور و سرنا همراه با صدای گروه کر شنیده می شود و حس گسترده ای از درام را بوجود می آورد. آهنگ " اولین شب، اولین روز " همان بار درام آهنگ قبل را با شدتی کمتر در خود جای داده و صدای گروه کر نیز در آن شنیده می شود اما این بار مشایعت ارکستر تاریک تر شده که نشان دهنده خطر و همچنین احساس ناامیدی است، اینجاست که نقش اول داستان در قلب فیلم پی به رویارویی با مسائلی ناشناخته می‌برد.

از این نقطه به بعد ریتم ملودی‌های فیلم مجددا تغییر مسیر می‌دهد و با مسائل بزرگتری همراه می‌شود که در فیلم‌نامه اتفاق می افتد، طبیعت، ایمان، خدا و زندگی. در موسیقی فیلم ناگهان آرامش و متانت خاصی حکمفرما می‌شود که برای انسان بسیار آرام‌بخش است، این را مدیون فلوت bansuri هندی هستیم که نمونه آن را در آهنگ پراحساس  " پسر لاغر گیاه خوار " شاهد هستیم. در آهنگ " پی  و ریچارد پارکر "(ببری که دوست و همراه اوست) نیز آرامش و متانت خاصی به چشم می خورد، آرامشی که " دانا " توسط هنر موسیقی خود و تلفیقی از سازهای آرامبخش غربی نظیر پیانو با فلوت bansuri برای کاراکتر " پی " و همچنین استفاده مکرر از فلوت ney برای کاراکتر " پارکر " به وجود می‌آورد. در اینجا " دانا " به خوبی در عجایب طبیعت با استفاده از آهنگ های " وال " و " ماهی پرنده " سیر و کاوش می کند، هنگام گوش کردن به آهنگ "ماهی پرنده" حس عجیبی از آشفتگی احساس می‌شود.

در آهنگ " رویای ببر " دانا حس عظیمی از رازآلودی را به شنونده القا می کند، اما این آهنگ در واقع عمق غم و اندوه از دست دادن ( کسی یا چیزی ) را نشان می‌دهد. سپس همه چیز در آهنگ " طوفان خدا " خرد می شود. دوباره صدای گروه کر شنیده می شود و " دانا " احساسات شوندگان را تحریک می کند. آنگاه حس حل شدن در آهنگ های " من حالا آماده ام " و " جزیره " القا می‌شود، بازگشتی خلاصه‌وار به شادی که قبلا شنیده شده بود. در آهنگ طولانی " بازگشت به جهان " " دانا " به صورت هوشمندانه این حقیقت که ممکن است سفر تمام شده باشد را القا می کند، سفری روحانی که تازه شروع کار بود، اما سفر زمینی در دو آهنگ نهایی " داستان دوم " و " کدام داستان را شما ترجیح می دهید؟ " پیگیری می شود.

چیزی که باعث می شود این موزیک در فیلم تاثیر گذار عمل کند و آلبوم حاضر را بسیار شگفت انگیز و غنی جلوه دهد این نکته است که اندیشه آهنگ ساز به روشنی بیان شده، نه از طریق نوشتن نت‌های پیچیده برای آهنگ – معیار معمول مایکل دانا برای آهنگسازی سرراست بودن آهنگ و نوع روشیست که از نظر فنی برای ساخت آن به کار برده می‌شود  – از طریق نمایش احساساتی که مورد بررسی قرار می گیرد. " زندگی پی " یکی از قوی ترین آلبوم های موسیقی سال 2012 است، آلبومی که می‌تواند در سطوح مختلف مردم را به سوی خود جذب کند و انتظار می‌رود که از سوی هیئت های گوناگون اهدای جوایز به خوبی به آن نگریسته شود.

 

آهنگساز : Mychael Danna
آلبوم : Life of Pi
ژانر : Soundtrack
سال تولید : 2012
کدک های صوتی : MP3
کیفیت آلبوم : 192kbps
مدت زمان آلبوم : 01:05:30
حجم آلبوم :  87.0MB
آهنگ انتخابی : 2-4-12-17-22

 

Piscine Molitor Patel

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.31 MB

Mychael Danna – Piscine Molitor Patel

 

Meeting Krishna

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 1.60 MB

Mychael Danna – Meeting Krishna

 

Tsimtsum

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.56 MB

Mychael Danna – Tsimtsum

 

Pi and Richard Parker

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.02 MB

Mychael Danna – Pi and Richard Parker

 

Tiger Vision

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 4.10 MB

Mychael Danna – Tiger Vision

 

Tracks:

01. Pi's Lullaby [03:41]
02. Piscine Molitor Patel [03:39]
03. Pondicherry [01:12]
04. Meeting Krishna [01:52]
05. Christ in the Mountains [01:13]
06. Thank you Vishnu for Introducing Me to Christ [00:56]
07. Richard Parker [00:54]
08. Appa's Lesson [01:07]
09. Anandi [00:55]
10. Leaving India [01:21]
11. The Deepest Spot on Earth [00:49]
12. Tsimtsum [02:49]
13. Death of the Zebra [00:34]
14. First Night, First Day [03:45]
15. Set Your House in Order [02:10]
16. Skinny Vegetarian Boy [02:16]
17. Pi and Richard Parker [02:14]
18. The Whale [02:03]
19. Flying Fish [00:50]
20. Tiger Training [01:22]
21. Orphans [01:37]
22. Tiger Vision [04:31]
23. God Storm [03:42]
24. I'm Ready Now [03:22]
25. The Island [01:59]
26. Back to the World [08:21]
27. The Second Story [04:03]
28. Which Story Do You Prefer? [02:06]

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 87.0 MB

Mychael Danna – Life of Pi (2012)

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :   Report [@] vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

divider

محصولات مرتبط : مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم

مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم


4 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00