بیوگرافی گروه انيگما (Enigma)

بیوگرافی گروه انيگما

بیوگرافی گروه انيگما (Enigma)

نگاهی به موسیقی New Age و گروه Enigma راز ورزی بـا اعـداد رومـی: در اواخر دهه هشتاد میلادی نوعی رویكرد شبه فلسفی در غرب ظهور كرد كه خواستار احیای باورها و تفكراتی بود كه پیش از شكل گیری دنیای صنعتی و مدرن امروزی رواج داشت. یكی از اصلی‌ترین محورهای این نگرش، رازورزی یا به قول خارجكی‌ها Mysticism بود.

در همین ایام بود كه بازار طالع‌بینی، فالگیری، طب سنتی و گیاهخواری در غرب به شدت گرم شد و رونق پیدا كرد.  این رویكرد وهم‌انگیز و جدید، سبك خاصی از موسیقی را نیز به همراه آورد كه ما آن را با نام موسیقی «نیو ایج» یا موسیقی عصر نوین می‌شناسیم. نوعی موسیقی رازآلود كه سعی داشت انسان گرفتار در جوامع صنعتی را به آرامش ذهنی و روحی برساند. در سال 1990 میلادی، آلبومی در همین سبك جدید و با نام «1990 میلادی» از گروهی به اسم «انیگما»‌ به بازار آمد. البته با این توضیح كه تهیه كنندگان محترم مثل آدمیزاد روی اینزرت مربوطه ننوشته بودند «1990 میلادی» بلكه برای آنكه آن رازورزی مورد نظر را اعمال كرده باشند با استفاده از اعداد رومی نوشته بودند: MCMXC A.D. . این آلبوم توانست خیلی زود، با جذابیت ریتم هایپنوتیك خود، از چارت‌های موسیقی اروپا و امریكا بالا برود و در 40 كشور جهان به صدر جدول پرفروش‌ها راه پیدا كند.

انیگما (كه به فارسی می‌شود راز و معما) با اولین آلبوم خود به موفقیتی رسیده بود كه هیچیك از اعضای این گروه خوابش را هم نمی‌دید. اما این اعضای گروه چه كسانی بودند؟ جواب این سوال را هم كسی نمی‌دانست چرا كه اعضای انیگما برای تشدید رازورزی (!) می‌خواستند گمنام و مجهول‌الهویه باقی بمانند و اصرار داشتند با همان نام انیگما شناخته شوند. آنها حتی در مراسم اهدای جوایز نیز شركت نمی‌كردند و خلاصه حسابی همه را گذاشته بودند سر كار كه ناگهان سر و كله یك گروه كُر آلمانی پیدا می‌شود و رهیر این گروه از انیگما به دادگاه شكایت می‌كند. گویا انیگما یكی از قطعات دهه هفتاد این گروه كر مونیخی را بدون اجازه در آلبوم خود به كار برده بود.  Unknown Object  خودتان دیگر می‌توانید حدس بزنید كه ادامه داستان چه می‌شود.

برای دادگاه كه دیگر نمی‌شود رازورزی‌بازی در آورد. این بود كه مایكل كِرِتو مجبور شد آفتابی شود و خودش و دیگر اعضای گروه را معرفی كند. اما راستش اعضای ثابت دیگری در كار نبودند و هر چه بود بیشتر همین آقای كرتو بود. هر چند كه همسر او، ساندرا، نیز در سرایش برخی از ترانه‌ها و در همخوانی‌ و یا تكخوانی بعضی از قطعات شركت داشت. البته به غیر از ساندرا، 9 نفر دیگر نیز با كرتو همكاری نزدیك داشتند اما نقش آنها چندان پررنگ نبود. اما بشنوید از این آقای مایكل كرتو یا همان مغز متفكر گروه انیگما. او در سال 1957 میلادی در شهر بخارست، پایتخت رومانی، متولد شده بود و از همان كودكی عاشق پیانو (و احتمالاً رمز و راز و معما و رازورزی) بود. او تحصیلات آكادمیكش را نیز در زمینه موسیقی انجام داد و در 22 سالگی با درجه ممتاز از آكادمی موسیقی فرانكفورت آلمان فارغ التحصیل شد. خودش می‌گوید:  آرزویم این بود كه نوازنده پیانو شوم اما راستش درست از همان روزی كه مجبور شدم پیانویم را بفروشم توانستم آهنگ‌های خارق‌العاده بسازم.

خب، این هم یكی از محاسن فروش پیانوست كه باید كرتو را كاشف آن بدانیم. بگذریم؛ آقای كرتو با این ذهنیت انیگما را پایه گذاری كرد كه عادات شنیداری مخاطبان را زیر و رو كند و با ارائه سبكی نو، شنونده را با اثر درگیر و وادار به تفكر كند.  او معتقد است كه در یك قطعه موسیقی نباید همه چیز را به شنونده گفت بلكه باید بعضی حرفها را نگفته گذاشت و اجازه داد تا شنونده به سهم خود به درك آن نایل شود. چیزی در مایه‌های سپیدخوانی در شعر نو. جالب است بدانید تمام كارهای ضبط و میكس و مستر آلبوم اول انیگما در استودیوی خانگی كرتو در اسپانیا و توسط خود او انجام شد.  او می‌گوید: در تهیه آلبوم 1990 میلادی شدیداً تحت تاثیر «پینك فلوید» و «آرت آو نویز» بودم. باز خدا پدرش را بیامرزد كه می‌گوید تحت تاثیر كه بوده است. قابل توجه بعضی از آهنگسازان و خوانندگان داخلی.

موفقیت آلبوم اول باعث شد تا كرتو و شركت تهیه كننده به فكر تكرار این موفقیت بیفتند. این كار 4 سال زمان برد و بالاخره انیگما دومین آلبوم خود را در سال 1994 منتشر كرد كه باز هم در همان حال و هوا بود. با این تفاوت كه در آن از آوازهای بومی بیشتر استفاده شده بود و سویه‌های سبك راك نیز بیشتر از قبل در آن شنیده می‌شد. دو سال بعد آلبوم سوم انیگما نیز به بازار آمد كه همان فضاسازی‌های رویایی و وهم آلود زمینه اصلی كار را شكل می‌داد با این تفاوت كه نقش آواز در آن پررنگتر شده بود .

انیگما در مدت 14 سال حضورش در زمینه موسیقی جهانی، برای چند فیلم سینمایی كار ساخته است و مهمتر اینكه باعث شكل‌گیری گروه‌های مقلد زیادی شده است كه در همان حال و هوا كار می‌كنند. از جمله این گروه‌ها می‌شود به «شیلر»، «اپراتیكا» و «الكمی» اشاره كرد.  اگر چه همگان انیگما را بعنوان یک گروه موسیقی می شناسند.ولی در حقیقت یک طرح یک نفره است و ساخت موسیقی و اشعار آن همگی توسط یک نفر انجام می شود.شخصی که در پشت نقاب انیگما به ساخت موسیقی و سرودن اشعار مشغول است مایکل کرتو نام دارد که به کارلی ام سی شهرت دارد.

مایکل کرتو در ۱۸ دسامبر ۱۹۵۷ در بخارست رومانی متولد شد او از پنج سالگی به نواختن پیانو مشغول گردید و از همان کودکی نبوغ خود را در موسیقی به نمایش گذاشت .او در ۱۹۶۵ وارد کالج موسیقی بخارست بنام لیزیوم گردید و در آنجا به تحصیل موسیقی کلاسیک پرداخت.او سپس در ۱۹۶۸ برای ادامه تحصیلات به پاریس رفت و پس از آن هم تا سال ۱۹۷۸ در آکادمی موسیقی فرانکفورت واقع در المان به تحصیل عالی موسیقی مشغول بود.کرتو در سال ۱۹۸۸ با خواننده ای بنام سندرا لوئر Sandra lauer ازدواج کردو به آهنگسازی برای او مشغول گردید.

او از سال ۱۹۸۵ تاکنون بیش از ۷ آلبوم برای همسرش ساندرا ساخته و برنده جوایزبسیاری گشته است و حتی یکی از ترانه های سندرا به نام ماریا مگدانلا maria magdanela در زمان اجرایش در بیش از ۳۰ کشور جهان کقام نخست را به دست آورده است.  مایکل کرتو در مصاحبه ای در مورد فلسفه اش در مورد موسیقی می گوید: قوانین کهنه و قدیمی باید کنار گذاشته شوند تا بتوان چیز جدیدی خلق کرد. اولین کار مستقل کرتو لژیونر نام داشت که در سال ۱۹۸۳ توسط کمپانی ویرجین در آلمان به بازار عرضه شد ولی موفقیت چندانی به دست نیاورد .اما کرتو نا امید نشد.و تصمیم به ساخت موسیقی منحصر به فردی که از سالها قبل رویایش را در سر داشت گرفت.او با توجه به موسیقی گروههایی چون art of noise and pink floyd اولین آلبومش تحت عنوان انیگما را در سوم دسامبر ۱۹۹۰ در اروپا عرضه کرد.

این آلبوم کهMCMXCaD نام داشت توسط کمپانی ویرجین در اروپا عرضه شد و با فروش غیر قابل باور ۱۲ میلیون نسخه سی دی مواجه شد. در سال ۱۹۹۱ این آلبوم در آمریکا توسط کمپانی ویرجین/ کارسیما عرضه شد و فروش چشمگیری به دست آورد.در ایالات متحده این آلبوم در اولین هفته توزیعش برنده جایزه پلاتیوم سی دی گردید و دو سال بعد از آن نیز جایزه دیگری به دست آورد.  در آن زمان که موسیقی آمیزه ای از عشق و سکس و مملو از اشعار بی معنی بود.اشعار اخلاقی و موسیقی سنگین و مسخ کننده انیگما تاثیر فراوانی بر جامعه اروپا و آمریکا گذاشت.نوع منحصر به فرد اجرای اشعار به سبک گروه کر کلیسای گریگوریان و زمزمه هایی به زبان فرانسه که توسط سندرا انجام می شد به همراه موسیقی هیپتونیزم کننده آن٬MCMXCaD را از تمامی کارهای دیگر متمایز نمود.مدتی بعد با به بازار آمدن آلبوم ویدئویی بی نظیر این آلبوم که به صورت ویدئو کلیپ و بدون حضور خواننده و یا نوازنده ارائه شده بود.

شهرت انیگما را در اولین کارش صد چندان نمود.اجرای واحد ترانه سادگرایی در این البوم نیز برنده جایزه platinum CD گردید. و به افتخارات کرتو افزود.خود کرتو در مورد این ترانه می گوید: این تنها قسمتی از یک کار کامل با موسیقی و سطح متفاوت است.سادگرایی در ژانویه ۱۹۹۱ در ۷ کشور اروپایی مقام نخست را به دست آورد و در ۱۵ کشور در قاره آمریکا نیز به عنوان بهترین ترانه سال معرفی گردید. و چنین پیروزی برای کرتو باعث شد به کارش تحت عنوان انیگما ادامه دهد.

  او در مصاحبه ای در مورد مقایسه موسیقی او با کار خوانندگان پیش و پا افتاده ای چون prince and madonna می گوید: کاری که مادونا و پذینس انجام می دهند نوعی تجارت فاجعه آمیز است.آنچه من می سازم یک موسیقی **** نیست.بلکه موسیقی احساسی و این دو با هم تفاوت فاحشی دارند.  در سال ۱۹۹۳ فیلمسازی به نام رابرت اوانس از کرتو در خواست کرد که برای فیلم جدید او به نام تراشه آهنگی بسازد.نتیجه تلاش کرتو به این منظور ترانه ای به نام تنهایی کارلی و ترانه کارلی بود که از ترکیب آن دو با یکدیگر ترانه ای به نام دوران تنهایی در آلبوم بعدی او ارئه شد.

کرتو آلبوم دوم تحت عنوان انیگما را به نام صلیب برای تغییرات را در دسامبر ۱۹۹۳ آماده نمود ولی آن را تا ۸ فوریه ۱۹۹۴ به بازار نداد .تنها ۷ هفته پس از عرضه دومین البوم انیگما این آلبوم برنده جایزه Platinum Album در آمریکا شد. مدتی پس از آن نیز اجرای واحد ترانه بازگشت به بی گناهی نیز برنده جایزه Gold Status گردید.این آلبوم نیز برنده در سال ۱۹۹۵ نیز برنده جایزه دیگری گردید.در ۱۹۹۶ تنها پس از گذشت ۲ سال از آلبوم دوم انیگما٬ مایکل کرتو با توجه به موفقیتهای چشمگیر قبلی خود در مورد طرح انیگما آلبوم سوم خود تحت عنوان انیگما به نام پادشاه مرد.زنده باد پادشاه را به بازار عرضه کرد.ولی برخلاف دو کار قبلی او٬ به استثنای چند ترانه موفقیت چشمگیری به دست نیاورد.

کرتو پس از ساختن چند آلبوم واحد از آلبوم سوم انیگما تا ۴ سال بعد یعنی سال ۲۰۰۰ آلبوم جدیدی به بازار ارائه نکرد. در سال ۲۰۰۰ آلبوم جدیدش تحت عنوان عنوان پرده ای در پشت آینه را به بازار عرضه کرد. که باز هم نام انیگما را با قدرت هر چه بیشتر در ذهن طرفدارانش زنده کرد. آلبوم چهارم کرتو نیز مانند دو کار اولش تاکنون از موفقیت بسیار زیادی برخوردار بوده است و از آن دو آلبوم واحد و دو آلبوم ویدئویی واحد به بازار عرضه شده است. 

خود مایکل کرتو در مورد پروژه انیگما می گوید:  انیگما وسیله ای است که شما می توانید با آن خارج از قوانین موجود هر کاری را که می خواهید انجام دهید. من ساخت موسیقی انیگما را تا زمانی که دیگر هیچ ایده ای نداشته باشم ادامه خواهم داد و پس از آن کار جدیدی را شروع خواهم کرد.  مایکل کرتو تاکنون تحت عنوان انیگما در مجموع ۱۸ آلبوم به بازار داده است که شامل ۴ البوم اصلی.۱۳ آلبوم واحد و یک آلبوم موسیقی به نام مسخ می باشد.کرتو بسیار پر کار است و در شبانه روز ۱۰ تا ۱۶ ساعت کار می کند او هیچگاه مصاحبه نمی کند و در این مورد می گوید:  اگر بخواهم به سوالات خبرنگاران پاسخ دهم دیگر فرصتی برایم در استودیو باقی نمی ماند. 

و در آخر شما رو به شنیدن تعدادی ار آهنگهای انیگما دعوت می کنم

 
عنوان    Sadness
موسیقیدان    Enigma
آلبوم    Mystera
سبک    New Age
سال    1990
شماره آهنگ    3
کیفیت    128kbps
حجم    3.87MB

 

لینک دانلود مستقیم

Enigma – Sadness

 

عنوان    Return To Innocence
موسیقیدان    Enigma
آلبوم    Return To Innocence Single
سبک    New Age
سال    1993
شماره آهنگ    1
کیفیت    320kbps
حجم    9.59MB

 

لینک دانلود مستقیم

Enigma – Return To Innocence

 

عنوان    Gravity Of Love
موسیقیدان    Enigma
آلبوم    The Screen Behind The Mirror
سبک    New age
سال    2000
شماره آهنگ    3
کیفیت    128kbps
حجم    3.65MB

 

لینک دانلود مستقیم

Enigma – Gravity Of Love

 

 


31 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00