سوئیت سمفونی ” کارناوال حیوانات ” اثر کامیل سَن سان

Carnival of the Animals

Camille Saint-Saens - The Carnival of the Animals (1986)

در رابطه با این آلبوم در حال جستجوی منابعی برای ترجمه بودم که در سایت گفتگوی لاک پشتها به مطلب بسیار کامل و جامعی در رابطه با آلبوم کارناوال حیوانات بر خوردم که عینا آن را در زیر آورده ام.

دوستان، نمیدونم این اثر زیبا را شنیدین یا نه؟ تصورات زیبای آهنگساز فرانسوی عصر رمانتیک موسیقی از حرکات، صداها و احیانا بازیگوشی های حیوانات مختلف در قالب موسیقی.

کارناوال حیوانات یک سوئیت موزیکال است (مثال ساده برای درک کلی از فرم سوییت موزیکال میتوان به موسیقی هایی که برای بخش های مختلف یک فیلم تهیه میشود اشاره کرد که به نوعی سوئیت موزیکال محسوب میشوند)، اثر کارناوال حیوانات در 14 موومان (قسمت) تنظیم شده که اجرای ارکسترال (همین اجرایی که اینجا گذاشتم) بین 22 تا 30 دقیقه مدت زمان اجرای آن است.

کامیل سَن سان این اثر را در فوریه 1886، طی تعطیلات آخر هفته در روستایی در اطراف اتریش نوشت. اما در زمان حیاتش هیچگاه این اثرِ را اجرا و منتشر نکرد، چون فکر میکرد که اثر نه چندان ارزشمندیست و ممکن است به شهرت او بعنوان یک آهنگسازِ جدی لطمه بزند و در دوره حیاتش تنها اجازه داد یک موومان این اثر (موومان "قو") منتشر شود و خودش فقط اجراهای کاملاً خصوصی برای دوستان نزدیکش از جمله فرانتس لیست (نوازنده و اهنگساز بنام همان عصر) داشت.

با وجود این، سَن سان قانونی داشت که اجازه میداد این سوئیت بعد از مرگش منتشر شود، که چنین شد و این اثر به یکی از آثار پرطرفدار او تا به امروز تبدیل شد.

این قطعه برای دو پیانو و ارکستر نوشته شده است که قسمت های مختلف آن کوتاه و اجرای آنان بیش از چند دقیقه طول نمی کشد، می شود گفت که این اثر از چند شوخی موسیقایی تشکیل شده است.

 

1-مقدمه و رژه شیرها

سازهای اجرا کننده در این بخش، گروه زهی ها (خانواده ویولون ها) و دوپیانو هستند که بخش مقدمه با اجرای دو پیانو آغاز می شود و ویولون ها بصورت زیر صدا با اجرای یک تِم باشکوه، پیانو ها را همراهی میکنند، از ثانیه 28 که رژه شیرها آغاز میشود، دو پیانو یک تِم مارش را شروع میکنند و ویولون ها یک ملودی را آغاز میکنند که همراهی تمامی این سازها رژه شیرها را تداعی میکند در ادامه به بخش جالب و هیجان انگیز این قسمت از اثر می رسیم که تقلید غرش شیرها توسط پیانو هاست که در دقیقه های 1:03 و 1:09 با یک تِم و لحن و در دقیقه های 1:14 و 1:20 با تِم و لحنی دیگر تقلید میشود. در نهایت این موومان با اجرای قوی تمام سازهای بکار رفته در این قسمت به پایان میرسد.

2- مرغ و خروس ها

سازهای زهی، دو پیانو به همراهی ساز کِلارینِت (ساز بادی از خانواده فلوت ها) این قسمت را اجرا میکنند. این موومان از اثر، روی تِم نوک زدن تمرکز دارد که توسط پیانو ها و ویولون ها نواخته می شود که کاملا تداعی کننده صدای نوک زدن مرغ و خروس ها به دانه می باشد. ساز کلارینت هم در این میان (از ثانیه 28 تا 32) تکنوازی کوچکی دارد.

3- گورخر- حیوانات تیزپا

حیوانات این بخش، حیوانات تندرو و تیزپا هستند. که با همنوازی دو پیانو و اجرای سریع، مداوم و بالا و پایین رونده آنها به صورت گام نوازی (تکنیکی در نواختن پیانو)، تصویر و حرکت دویدن گورخر را بوجود می آورند.

4- لاک پشت ها

در این قسمت که توسط سازهای زهی و یک پیانو اجرا میشود، سَن سان این موومان را با اجرای پیانو با اندکی چاشنی طنز آغاز میکند، پیانو یک اجرای سه ضربی ریتمیک را با بلندترین دامنه صدا می نوازد در ادامه سازهای زهی یک اجرای آرام از رقص معروف فرانسوی "کَن-کَن Can-Can" را خواهد داشت که برگرفته از اثری از یک آهنگساز دیگر است (که احتمالا ایده سن سان در تصنیف این موومان، حرکت آرام لاکپشت بوده است).

5- فیل

مشخصه این موومان ریتم زنده و باشکوه است. تقلیدی واقعی از یک فیل که دو ساز پیانو و کنترباس (بم ترین ساز از خانواده زهی ها) اجرا می کنند. پیانو ریتم والس شکلی را اجرا می کند و همزمان کنترباس پشت سر آن ملودی را زمزمه می کند. این بخش هم، مانند بخش لاکپشت ها یک طنز موسیقایی است. درون مایه این موومان از آثاری از دو آهنگساز بنام عصر رمانتیک موسیقی، فیلیکس مِندِلسون و هکتور بِرلیوز، گرفته شده است. هر دوی این درون مایه ها در اصل برای سازهای زیر مانند ویولون و فلوت نوشته شده اند. جالب اینجاست که سَن سان این بخش را با سازهای بم، مانند کنترباس اجرا میکند.

6- کانگوروها

حرکت جهش مانند پیانو در فاصله های پنجمِ بالا و پایین رونده که با نت های لطیف و زیبا ادامه می یابد، نماد کانگورو و جهش های آنهاست.

7- آکواریوم

این یکی از موومان هایی است که به لحاظ موسیقایی بسیار ارزشمند است. زهی ها،دو پیانو و فلوت سازهای این بخش هستند. فلوت، ملودی را اجرا می کند و سازهای زهی آن را همراهی می کنند. در اوج هیاهو، پیانو شروع به نواختن گِلیساندو (Glissando: تکنیکی در موسیقی که نوازنده انگشتان را از نتی به نت دیگر سُر می دهد) می کند. پیانوی اول بصورت نزولی و مداوم مینوازد. اما پیانوی دوم ملودیی در فاصله های ششم اجرا میکند که تداعی کننده یک آکواریوم آرام و کم نور است.

8- شخصیتهایی با گوش های دراز

این موومان کوتاهترین موومان است. دو ویولون به ترتیب نُت های زیر و بلند و بعد نُت های بم و پراکنده را اجرا می کنند (مثل صدای عَرعَر خر).

9- فاخته در دل جنگل

دو پیانو و کلارینت؛ پیانو ها آکوردهای بلند و ملایم را می نوازند. در حالیکه کلارینت دو نت رو مرتباً می نوازد. این دو نت تداعی کننده صدای کوکوی فاخته هستند. سن سان در پارتیتور اصلی (نُت نوشته اثر) ذکر کرده که کلارینتیست ها باید خارج از صحنه باشند.

10- پرندگان

در این موومان سازهای زهی نقش پس زمینه ای را بازی میکنند، یعنی صدای وزوزی را در پس زمینه تقلید می کنند که تداعی کننده صداهای پس زمینه در جنگل است. فلوت نقش پرنده و تقلید از صدای آن را دارد، با یک ملودی تِرِیل (تکنیکی در موسیقی که اجرای سریع دو نت همسایه بصورت پشت سرهم است) که بیشتر اجرای ساز فلوت را همین ملودی در برمیگیرد. پیانوها هم گهگاه صدای چهچهه پرنده های دیگر را در پس زمینه (زیرصدا) تولید می کنند.

11- پیانیست ها

این موومان نمونه ایست که شنونده های کمی تا به حال شنیده اند. پیانیست ها گام های خود را تمرین میکنند. هر کدام از این گامها با یک تریل شروع میشود و با تغییرات جزیی در ریتم ادامه می یابد. رفتن از گامی به گام دیگر با یک ورود انفجاری ساز های زهی صورت میگیرد. بعد از 4 گام، دوباره پیانو ها به گام اول برمیگردند و زهی ها بخش های کوتاهی را پشت سر آنها می نوازند.

12- فُسیلها

سازهای زهی و دوپیانو، کلارینت و زایلوفون (سازی متشکل از نوارهای چوبی آهنگین که بوسیله مضراب و چوب نواخته می شود) این موومان را اجرا میکنند. در این بخش سن سان از دیگر اثر معروف خودش یعنی رقص مردگان، تقلید میکند که در آن از ساز زایلوفون برای تجسم اسکلتهایی که در حال قمار هستند استفاده شده است. استخوانها به هم میخورند تا ریتم ایجاد کنند، درون مایه های موسیقایی اثر رقص مردگان در این بخش استفاده شده اند.
زایلوفون و ویولون ها بیشتر ملودی را اجرا می کنند و پیانو و کلارینت به نوبت جایگزین آنها می شوند. طنز موسیقایی در این موومان این است که قطعه های موسیقایی استفاده شده در این بخش فسیلهای زمان خود هستند!

13- قو

دو پیانو و ویولونسل سازهای اجرا کننده هستند. این بخش معروفترین موومان این سوئیت است، معمولا به صورت تکنوازی اجرا می شود و برای نمایش استعدادهای نهفته نوازنده ویولنسل از آن استفاده می شود. تکنوازی رمانتیک و دلنشین ویولنسل که حرکت زیبای قو را روی آب به تصویر می کشد، به همراه تداعی موج خفیف آب توسط پیانو اول و آکوردهای متلاطم که پیانو دوم آنها را مینوازد و تداعی کننده پاهای قو است که در آب پنهان شده.

14- پایان

همنوازی کامل تمام سازها در ابتدای بخش پایانی. پیانو ها نُت هایی را که در بخش مقدمه مینوازند اینجا هم اجرا میکنند که به سرعت با سازهای بادی (فلوت و کِلارینت) تقویت می شوند. سازهای زایلوفون و زهی ها با چند نُت آرام، کشش تولید می کنند سپس پیانو، گِلیساندو مینوازد و بعد از اینکه ملودی اصلی نواخته شد سکوت می کنند. این موومان تا حدی تداعی کننده تِم کارناوال آمریکایی از اواسط قرن بیستم است. پیانو همواره ریتم پر جنب و جوش را حفظ می کند. بیشتر موومان های قبلی از مقدمه گرفته تا موومان گورخر، مرغ ها و کانگوروها در این بخش پایانی آورده شده اند. در نهایت این اثر با اجرای قوی توسط تمام سازها پایان می یابد.

 

آهنگسازCamille Saint-Saens
آلبومThe Carnival of the Animals
ژانرOrchestral
سال تولید1986
آهنگ انتخابی13
کدک های صوتیMP3
کیفیت آلبوم۱۹۲kbps
حجم61.6MB

 

 

 

 

 

 

 

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.57 MB

Camille Saint-Saens  – The Carnival of the Animals – The Swan

 

Tracklist:

1 – Introduction and royal march of
2 – Cocks and hens
3 – Wild asses
4 – Tortoises
5 – Elephants
6 – Kangaroos
7 – Aquarium
8 – People with long ears
9 – Cuckoo in the heart of the wood
10 – Aviary
11 – Pianists
12 – Fossils
13 – The swan
14 – Finale
15 – Phaeton, symphonic poem in C major, Op. 39
16 – Le Rouet d'Omphale, symphonic poem in A major, Op 31
17 – Danse macabre, symphonic poem in G minor, Op 40

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 61.6 MB

Camille Saint-Saens – The Carnival of the Animals 1986

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :

Report@vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

محصولات مرتبط : مجموعه بی نظیر موسیقی کلاسیک

مجموعه بی نظیر موسیقی کلاسیک


19 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00