پیانو کنسرتو های مشهور و برجسته ی روبرت شومان و ادوارد گریگ

Piano Concertos

گریگ – پیانو کنسرتو، اپوس 16

این اثر ادوارد گریگ آشکارا ملهم از پیانو کنسرتوی شومان است. فرانتس لیست نیز بر گریگ تاثیر گذاشت، زیرا دست نوشته اثر را دید و آن طور که نقل کرده اند با روخوانی آن را نواخت و گریگ را متحیر کرد. این کنسرتو اولین بار در کپنهاک اجرا شد و یکی از محبوب ترین آثار در این فرم است.

موومان اول : ( آلگرو مولتو مودراتو، 13:33 دقیقه ) میزان های آغازین اثر یکی از شناخته شده ترین آغازها در کل آثار کلاسیک است. بالای غرش تیمپانی، پیانو با مجموعه اکتاوهای پایین رونده وارد می شود. بقیه موومان به فرم سونات فشرده ای است، و قبل از خاتمه موومان یک کادانس پر احساس اجرا می شود.

موومان دوم : ( آداجو، 6:37 دقیقه ) این موومان غنایی ساده به نظر می رسد، اما در واقع بازی بغرنجی با هارمونی در جریان است.

موومان سوم : ( آلگرو مودراتو مولتو ئه مارکاتو، 11:30 دقیقه ) فینال کنسرتو سرشار از دشواری و صناعت برای سولیست است. موومانی مشخصا نروژی است، با اشاره هایی به رقص های سنتی و حتی تقلیدهایی از هاردانگر ( یک ساز نروژی )

 

شومان – کنسرتو برای پیانو و ارکستر ، اپوس 54

با آن که پیانو در آثار شومان ساز برتر است ، و در قلمرو سمفونی سهم برتر را ندارد ، در این کنسرتو ارکستر و پیانو با همدیگر برابرند.

شومان ، توانست کمال تفکر و قدرت هنری اش را در سمفونی هایش نشان بدهد ، و در مرز و بوم سمفونی ، خود را آن چنان که بود ، نمایاند. اما برعکس در تنها کنسرتوئی که برای پیانو ساخت. همچنان که رلاندبارت می نویسد: (موفق شد در این فرم تحولی پدید آورد و در این قالب ، ذهنیات و سرگشتگی های دنیای پریشان و درهم ریخته ی روح خود را به نمایش بگذارد.

در این کنسرتو از تعادل و توازن بین سازها ، بدان گونه که در کنسرتوهای موتسارت می بینیم ، اثری نیست ، و مانند اکثر کنسرتوهای بتهوون ساز تکنواز و مجموعه ی ارکستر به برخورد و مقابله ی یکدیگر نمی روند ، و به ساز تکنواز اجازه و امکان نمی دهد که بیش از اندازه ی لازم در این مقابله خودنمائی کند ، بلکه کنسرتوی شومان چیزی است ما بین کنسرتو و سمفونی و سونات بزرگ.و به گفته ی آندره بوکورشلیف (پیانو با مجموعه ی ارکستر از در مخالفت در نمی آید ، اما ارکستر را تکامل می بخشد.و با هر دسته از سازها جداگانه گفت و گو می کند.و سازبندی این کنسرتو که به شفافیت موسیقی مجلسی است ، هر گونه امکانی را از ساز تکنواز می گیرد تا نتواند بر مجموعه ی ارکستر تسلط پیدا کند.)

در الگروی affetuoso در موومان اول ، بعد از مقدمه ی ارکستری بسیار درخشان و بسیار کوتاه ، تم اول را به نمایش می گذارد ، و با ملودی بسیار جذابی که در سراسر موومان به اتکای دو موتیف فرعی غنای بیشتری می یابد و به صورتهای گوناگون درمی آید ، اندکی پیش از پایان این الگرو ، نوازنده ی پیانو کدانسی را می نوازد ، که ساخت و پرداخت آن به شکلی است که با خودنمائی پیانوی تکنواز منافات دارد.سپس ارکستر و پیانو ریتم تم اول را تغییر می دهند تا به یاری فوگ به فرجام و نتیجه ی این موومان پیش بروند.

موومان دوم به صورت اینترمتسو است ، که در این قسمت پیانو و ارکستر دوستانه و با صمیمیت با هم گفت و گو می کنند ، و در اواسط کار ویولنسل نوای زیبائی را می نوازد ، و در مجموع فضائی همانند موسیقی مجلسی به وجود می آید. تم اصلی فینال نیز شباهت زیادی به طرح ملودیک موومان اول دارد ، و با این ترتیب به دور متناسب خود می افتد و در مجموع به اصول و قواعد خود پای بند می ماند.

منابع نوا ، موسیقی بیان

 

آهنگسازGrieg, Schumann
آلبومPiano Concertos
ژانرClassical
سال انتشار1981
آهنگ انتخابی1-4
کدک های صوتیMP3
کیفیت آلبوم۱۹۲kbps
حجم آلبوم88.6MB

 

 

 

 

 

 

 

Allegro molto mode

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 13.5 MB

Grieg – Piano concerto – I. Allegro molto mode

 

Allegro affetuoso

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 14.6 MB

Schumann – Piano concerto – I. Allegro affetuoso

 

Tracklist:

Edvard Grieg
Piano Concerto in A minor, Op.16

1. I. Allegro molto mode
2. II. Adagio
3. III. Allegro moderato. Quasi presto. Andante maestoso

Robert Schumann
Piano Concerto in A minor, Op.54

4. I. Allegro affetuoso
5. II. Intermezzo (Andantino grazioso)
6. III. Allegro vivace

Claudio Arrau, piano
Boston Symphony Orchestra
Conductor: Sir Colin Davis

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 88.6 MB

Edvard Grieg, Robert Schumann – Piano Concertos 1981

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :

Report@vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

محصولات مرتبط : آرشیو کاملی از آهنگهای معرفی شده در سایت والا موزیک

آرشیو کاملی از آهنگهای معرفی شده در سایت والا موزیک


10 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00