نقد و بررسی موسیقی متن فیلم آرگو اثری از الکساندر دسپلات (نامزد جایزه اسکار)

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم آرگو

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم آرگو اثری از الکساندر دسپلات (نامزد جایزه اسکار)

با توجه به مشخص شدن نامزدهای جایزه اسکار هشتاد و پنجم، قصد داریم در چند مطلب، به نقد و بررسی موسیقی متن‌ فیلم‌های کاندیدای دریافت جایزه بپردازیم.

اگر تا چند سال قبل گفته می شد که بن افلک، بازیگری که اغلب مورد تمسخر قرار می گرفت و مایه خنده بود، قرار است به کارگردان فیلم های مهم و تحسین برانگیز تبدیل شود به شدت خنده‌دار می‌نمود، اما این امر به واقع صورت گرفته‌است، به طوریکه فیلم های این کارگردان از جمله : " رفته عزیزم رفته " و " شهر " مورد تحسین بسیاری قرار گرفته و هم اکنون فیلم " آرگو " نیز به همین نحو نقدهای فراوان و قابل تحسینی را دریافت می کند. (داستان فیلم در مورد عملیات سازمان سیا برای نجات 6 سفیر آمریکاییست که در سال 1980 – به دنبال انقلاب اسلامی که به رهبری آیت اله خمینی صورت گرفت – در ایران مخفی شده بودند.) در این فیلم خود بن افلک به ایفای نقش پرداخته و در تیم با استعداد بازیگری وی افرادی دیگر از جمله Alan Arkin و John Goodman نیز به چشم می خورند.

آهنگ سازی هر دو فیلم قبلی این کارگردان بر عهده‌ی هری گرگسون ویلیامز بوده، ولی این بار آهنگسازی فیلم به الکساندر دسپلاتِ معروف و مورد احترام ( فیلم آرگو هفتمین فیلم از نه فیلمی ست که او در طول سال 2012 آهنگ سازی کرده ) سپرده شد.

دسپلات برای آهنگ فیلم آرگو، موسیقی متن فیلم سیریانا (2005) یکی از کارهای موفق بین المللی خود را در جهت‌های گوناگون وسعت بخشیده و به لطف عناصر ارکستروار گسترده‌ی خود به همراه چند نکته برجسته دیگری که به سبک آهنگسازی آمریکایی-هالیوودی اضافه نموده، میل و رغبت مردم را برای شنیدن آهنگ این فیلم افزایش داده‌است.

در ابتدا آهنگ هایی غنی از صدای سازهای سنتی ایران شنیده می‌شود که به طور رضایت بخش و بارزی با آهنگ‌های معمول و کلیشه‌ای خاورمیانه‌ که توسط اغلب آهنگسازان هالیوودی به کار برده می‌شود، تفاوت دارد.

در فیلم صدای " زنی گریان و پر درد " چند باری شنیده می شود، همین نحوه استفاده از ووکال نقطه قوت آثار دسپلات به شمار می رود و باعث درخشش این بخش از کار او می‌شود، به ویژه صدای نجوای دور شونده ای که گاه گاه استفاده شده و نشان از ابتکار و زیرکی آهنگ ساز دارد که موجب خلق آهنگی هیجانی و پرشور می‌شود و فضایی الهام بخش به فیلم می دهد. حتی زمانی که آهنگ از ملودی خاص و ویژه‌ای بر خوردار نیست باز هم نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت، آهنگ " اسیر نگهبانان " در فیلم نمونه درخشانی از کاربرد سازهای کوبه ایست که به خوبی  تشنج حاکم بر فضای فیلم را به بیننده منتقل می‌کند. استفاده از سازهای کوبه ای در سراسر فیلم برای القای حسی مشابه دیده می شود که به خوبی هم نتیجه داده است.

دو آهنگی که بیشتر مورد توجه همگان قرار گرفته، یعنی " The Mission " و " Cleared Iranian Airspace " آهنگ هایی ارکستروار و کاملا آمریکایی هستند که می‌تواند برای طرفداران سرسخت آهنگ ساز نوعی سورپرایز باشد که به گونه ای عالی با دیگر آهنگ های موجود در فیلم ترکیب شده اند. در چندین مرحله از فیلم نوای کوتاه و ملایمی از پیانو هم شنیده می شود که در زمان اجرا، فضای گرمی به فیلم می بخشد. مطمئنا افراد زیادی طرفدار فیلم های اکشن و پرسرعت هستند، ولی این فیلم از آن دست اکشن هایی نیست که پر از تعقیب و گریز باشد و سکانس هایی پر از برخورد و درگیری داشته‌ باشد، ولی بی‌شک هیجان انگیز بوده و تک نوازی سازهای ایرانی، فضایی بی نظیر به فیلم می‌بخشد.

محبوبترین چیزی که در مورد آرگو وجود دارد موفقیت دسپلات در آهنگ سازی این فیلم است که تنش و تشنج واقعی حاکم بر ماجرا را به خوبی انتقال می دهد. بیننده هرگز نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی قرار است رخ دهد و دائما تحت فشاراست تا وقایع را حدس بزند. هیجانی که در سراسر فیلم به چشم میخورد بسیار نیرومند است، بطوریکه می‌توان گفت این موسیقی با این ظرافت و نکته بینی مانند دیگر کارهای دسپلات بسیار کم نظیر است. دیدن این فیلم و گوش کردن به آهنگ های آن مطمئنا جلوه دیگری از هنر این آهنگ ساز را نمایان می‌کند که بسیار خلاقانه و قابل تحسین است.
 

آهنگساز : Alexandre Desplat
آلبوم : Argo
ژانر : Soundtrack
سال تولید : 2012
کدک های صوتی : MP3
کیفیت آلبوم : 192kbps
مدت زمان آلبوم : 58:47
حجم آلبوم  : 79.6MB
آهنگ انتخابی : 2-4-7-16

 

A Spy in Tehran

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.91 MB

Alexandre Desplat – A Spy in Tehran

 

The Mission

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 1.94 MB

Alexandre Desplat – The Mission

 

The Business Card

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.66 MB

Alexandre Desplat – The Business Card

 

Cleared Iranian Airspace

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 5.50 MB

Alexandre Desplat – Cleared Iranian Airspace

 

Tracks:

1. Argo (03:38)
2. A Spy In Tehran (04:18)
3. Scent Of Death (03:26)
4. The Mission (02:07)
5. Hotel Messages (02:03)
6. Held Up By Guards (05:31)
7. The Business Card (02:55)
8. Breaking Through The Gates (03:50)
9. Tony Grills The Six (03:30)
10. The Six Are Missing (03:21)
11. Sweatshop (01:31)
12. Drive To The Airport (03:45)
13. Missing Home (03:00)
14. Istanbul And The Blue Mosque (02:18)
15. Bazaar (03:45)
16. Cleared Iranian Airspace (06:01)
17. Hace Tuto Guagua (03:39)

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 79.6 MB

Alexandre Desplat – Argo (2012)

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :   Report [@] vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

divider

محصولات مرتبط : مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم

مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم


31 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00