نقد و بررسی موسیقی متن فیلم ” آنا کارنینا ” اثری از داریو ماریانلی

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم " آنا کارنینا " اثری از داریو ماریانلی

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم " آنا کارنینا " اثری از داریو ماریانلی

"آنا کارنینا"  یک رمان کلاسیک روسی اثر لئو تولستوی مشهور است که در سال 1873 نوشته شده. این رمان داستان زندگی زنی صاحب نام و اهل مسکو به اسم آنا را روایت می‌کند که با یک مقام دولتی بسیار کم حرف به نام "الکسی کارنین" که بیست سال نیز از او بزرگتر است ازدواج کرده‌، زندگی این زوج زمانی دستخوش تغییرات می‌شود که آنا "کنت ورونسکی" بی‌باک را ملاقات می‌کند و عاشق او می‌شود.یک افسر سواره‌نظام ثروتمند و خوشتیپ که دل آنا را می‌رباید و به او معنی واقعی عشق را می‌فهماند. هنجارهای جامعه، فشار خانواده و دوستان و همچنین تزلزل آنا در باره هدف از زندگی، او را درگیر یک انتخاب مشکل می‌کند، انتخابی بین زندگی امن و خسته‌کننده باکارنین و یا یک زندگی پرشور با ورونسکی که نتیجه آن محرومیت از اعتبار اجتماعی خواهدبود. "تام استاپارد" این رمان را به شکل فیلمنامه بازنویسی کرده و "جو رایت" کارگردانی این فیلم را برعهده داشته‌. فیلم سال‌های زیادی از زندگی آنا را نمایش می‌دهد. "کایرا ناتلی" در نقش آنا، "جود لاو" در نقش الکسی و "آیرون تیلورجانسون" نقش ورونسکی را بازی می‌کند. در گروه بازیگران نقش دوم نام افرادی نظیر "کلی مک‌دونالد"، "اولویا ویلیامز"، "امیلی واتسون" و "متیو مک‌فادین" به چشم می‌خورد.

آهنگسازی این فیلم بر عهده آهنگساز ایتالیایی "داریو ماریانلی" قرار گرفت، کسی که پیشتر برای دو فیلم با این کارگردان همکاری کرده‌بود. فیلم " غرور و تعصب " که در سال 2005 برنده جایزه اسکار شد و  دلیل همکاری بعدی آن ها در سال 2007 برای فیلم " تاوان " شد. با توجه به موضوع فیلم و زمانی که داستان فیلم در آن اتفاق می‌افتد موزیک فیلم بسیار بسیار کلاسیک و اساسا سرشار از والس است . استفاده از موزیک والس در سراسر موسیقی این فیلم دیده می شود تا آشکارا نمایان کننده مثلث عشقی بین آنا، الکسی و ورونسکی باشد؛ درست شبیه رقص والس، بطوریکه این افراد مدام در شبکه ای از فریب، شور و خشم سر می کنند و درپی این نوسان و تپش مدام، آنا در زندگی اش بین دو مرد دیده می شود.

یک الگوی 4 نٌتی در فیلم شنیده می شود که مانند همان الگوی خطریست که جیمز هورنر در فیلم " Clerks" استفاده کرده و این الگو مدام در فیلم مخصوصا در آهنگ " آخرین قطار آنا  / Anna’s Last Train " به وضوح شنیده می شود. استفاده از سازهای گوناگون و شیوه آهنگسازی به صورت تکرار مدوام، مشخصه های کار ماریانلی است. در مورد ترکیب سازها، آهنگ های این فیلم به شدت تکیه بر استفاده از سازهای زهی و بادی چوبی دارد و تنها به صورت مختصر از سازهای ضربی و سازهای بادی برنجی استفاده شده‌است. این فیلم نیز مانند فیلم " Jane Eyre " صحنه نمایش مناسبی برای اجرای ویلونیست موفق بریتانیایی Jack Liebeck محسوب می شود، سولو های بی نظیر او در چندین مورد به ویژه آهنگ های آغازین “Overture”, “Unavoidable”, و  “I Don’t Want You To Go” شنیده می شود.

آهنگ هایی نظیر " Anna Marches into a Waltz " ، " Kitty’s Debut" و " Dance With Me" شنونده را مسحور کرده و در ذهن او تصویری از مردان ثروتمند و زنان زیبا به وجود می آورد که لباس های زیبایی پوشیده اند و در سالن های رقص مشغول رقص عاشقانه‌اند. آهنگ " با من برقص " هنگامی که جلوتر می رود مخصوصا زمانی که مشخص می‌شود آنا عاشق ورونسکی شده و به او ابراز عشق کرده، ریتم ناهماهنگی گرفته و آشفته می‌شود، تا به خوبی نشانگر تغییر دنیای آنا از جهانی محتاطانه و منظم به دنیایی پرآشوب، بی نظم و پرالتهاب باشد. در این آهنگ موزیک بومی روسیه هم نقش مهمی ایفا می کند و ماریانلی با استفاده از آن به سازهای سنتی بومی روسیه (آکوردئون های garmon و بالالایکا – نوعی ساز شبیه گیتار- ) بها می‌دهد، در کنار آن استفاده از نوای رقص های محلی و بومی طعم روسی ویژه‌ای به این آهنگ می بخشد. به عنوان مثال آهنگ " She Is of the Heavens" ، دارای بخشی برای استفاده از فلوت، وکال و کلارینت بر روی یک ملودی سنتی پرشور است، پس از آن آهنگ " The Girl and the Birch" اجرای جدیدی از یک آهنگ بومی قدیمی روسیه به نام  " Beroza " است که تاثیر فوق العاده ای نیز دارد. آهنگ " Can Can  " یک قطعه فوق العاده پرشور و آشفته برای رقص کولی وار است.

گویا در آهنگ " At the Opera" کلمات شخص تولستوی (جلد دوم کتاب -فصل 9 ) به صورت کلاسیک و زیبایی در قالب یک ملودی بیان شده و بسیار تاثیرگذار است.با نزدیک شدن آهنگ به نیمه دوم ملودی جدی تر و بسیار عاشقانه تر می شود، تا بیانگر رابطه عاشقانه بین آنا و ورونسکی و همچنین رنجی باشد که آنا بعدها خواهد کشید. آهنگ هایی نظیر " I Don’t Want You To Go "، " Too Late" و " Leaving Home and Coming Home" این مجال را به Liebeck ویولونیست می دهد تا احساسات جریحه‌دار شده آنا را با اجرای ویولن خود به تصویر بکشد. آهنگ احساسی " Lost in a Maze" ، قطعه بسیار قدرتمند " “A Birthday Present”, " و آهنگ پرشکوه " I Know How To Make You Sleep" زیبایی خاصی به این ارکسترها می دهد.

این مجموعه بی‌شک توجه طرفداران کارهای عاشقانه قبلی ماریانلی را به خود جلب می کند و رضایت آنها را فراهم می‌سازد. برای علاقه‌مندانی که کارهای قبلی ماریانلی در فیلم های " غرور و تعصب " و " Jane Eyre" را شنیده‌اند، نیمه دوم آهنگ های فیلم آنا کارنینا محبوب‌تر خواهدبود، بطوری که والس‌های کلاسیک و موزیک بومی بانشاط روسی اکثر بخش های نیمه اول را جبران می کند و میزان رضایت کلی شنونده از این آلبوم را تعیین می کند. در موسیقی این فیلم شاهد یک ارکستر غنی با اجراهای زیبا هستیم که برای آن بسیار عالیست .
 

آهنگساز : Dario Marianelli
آلبوم : Anna Karenina
ژانر : Score
سال تولید : 2012
کدک های صوتی : MP3
کیفیت آلبوم : 320kbps
مدت زمان آلبوم : 55:28
حجم آلبوم : 121MB
آهنگ انتخابی : 1-7-18-22

 

Overture

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.02 MB

Dario Marianelli – Overture

 

Dance With Me

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.95 MB

Dario Marianelli – Dance With Me

 

A Birthday Present

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.88 MB

Dario Marianelli – A Birthday Present

 

I Understood Something

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.04 MB

Dario Marianelli – I Understood Something

 

Tracks:

1. Overture [03:20]
2. Clerks [01:06]
3. She Is Of The Heavens [02:00]
4. Anna Marches Into A Waltz [00:58]
5. Beyond The Stage [01:24]
6. Kitty's Debut [02:36]
7. Dance With Me [04:22]
8. The Girl And The Birch [01:01]
9. Unavoidable [01:42]
10. Can-Can [02:01]
11. I Don't Want You To Go [04:58]
12. Time For Bed [01:04]
13. Too Late [02:02]
14. Someone Is Watching [01:27]
15. Lost In A Maze [02:10]
16. Leaving Home And Coming Home [02:04]
17. Masha's Song [01:36]
18. A Birthday Present [04:18]
19. At The Opera [01:27]
20. I Know How To Make You Sleep [02:27]
21. Anna's Last Train [03:53]
22. I Understood Something [03:19]
23. Curtain [01:53]
24. Seriously [02:07]

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : 320kbps / حجم : 121 MB

Dario Marianelli – Anna Karenina (2012)

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :   Report [@] vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

محصولات مرتبط : مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم

مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم


13 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00