نقد و بررسی موسیقی متن فیلم ” رگبار – Skyfall ” اثری از توماس نیومن

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم " رگبار –  Skyfall "

نقد و بررسی موسیقی متن فیلم " رگبار - Skyfall " اثری از توماس نیومن

چهار سال بعد از اکران فیلم " Quantum of Solace " و پس از گذشت نزدیک به پنجاه سال از اکران اولین قسمت مجموعه فیلم های جیمز باند بیست و سومین فیلم از این سری با عنوان " Skyfall " ساخته شد. پس از اکران فیلم " Quantum of Solace " برای ساخت قسمت بعدی " سام مندس " به عنوان کارگردان در نظر گرفته شده‌ بود، اما به دلیل مشکلات مالی استودیوMGM  ( مترو گلدوین مایر ) تولید " Skyfall " برای مدتی به تاخیر افتاد. چند سال بعد کار تولید فیلم از سر گرفته شد و این بار نیز مندس برای کارگردانی قسمت جدید در نظر گرفته ‌شد،نقد های اولیه فیلم همگی مثبت بود و حتی بیش از فیلم " کازینو رویال " که در آن " دنیل کریگ " به عنوان بازیگر جدید، نقش جیمز باند را ایفا کرده بود، توجه منتقدان را به خود جلب نمود.

همزمان با انتخاب مندس به عنوان کارگردان، با توجه به این که انتخاب آهنگساز به طور سنتی توسط تولید کنندگان فیلم صورت می گرفت آنها گزینه های زیادی را نیز برای آهنگسازی فیلم مد نظر داشتند. از نظر تولید کنندگان انتخاب توماس نیومن با توجه به پیشینه هنری او که کلاسیک کارترین هنرمند در بین آهنگسازان فیلم به شمار میرفت انتخابی بسیار نامعقول بوده و غیر ممکن به نظر می رسید، اما این بار غیر ممکن اتفاق افتاد و از بین تمام گزینه ها نیومن به عنوان آهنگساز فیلم معرفی شد. بعضی بر این باورند که مندس در قرارداد خود بندی را اضافه کرده که اجازه تعیین آهنگساز را به او می دهد و این انتخاب برخلاف آنچه مرسوم بوده، توسط مندس صورت گرفته است.

 

توماس نیومن جزء برترین آهنگسازان نسل خود محسوب می شود، اما تصور وجود فیلم " Skyfall " در سابقه کاری او بسیار دور از ذهن بود. به طور کلی وجود فیلم های اکشن و هیجانی در کارنامه آهنگ سازی نیومن بعید به نظر می رسید، شاید بتوان گفت فیلم بدهی ( The Debt ) نزدیک ترین فیلم به این موضوع در سابقه کاری او بشمار می رود. مسلما پیشتر آهنگسازی فیلم اکشنی نظیر جیمز باند در لیست توانایی های این هنرمند نمی گنجید،چرا که با کارهای قبلی او همخوانی چندانی نداشته وهمچنین آثار او به سبک کاری آهنگسازانی همچون دیوید آرنولد و جان بری – آهنگسازان قسمت های قبلی جیمز باند – شباهتی ندارد. اما به طور قطع این کار اثری از توماس نیومن است که صد در صد با فیلم جیمز باند همخوانی دارد.

thomas_newman_skyfall

شک و تردیدها پیرامون توانایی آهنگساز برای موفقیت در این فیلم با شنیدن اولین قطعه "بازار بزرگ استامبول" به سرعت محو می شود. این قطعه به قدری هیجانی و فوق العاده بوده که دیگر تردیدی در توانایی آهنگساز باقی نمی گذارد. در میان تک نوازی های معمول و همیشگی نیومن به همراه عناصر بیگانه ای که معرف مکان مورد نظر ( استامبول ) است، به صدا در آمدن ترومپت درک واتکین ( Derek Watkin ) هر شنونده ای را متوجه موسیقی سری فیلم های جیمز باند می کند. در واقع موسیقی این فیلم کاملا هیجانی بوده و به طور شگفت آوری با آنچه در فیلم " بدهی " وجود داشت متفاوت می باشد. نیومن از فرصت های بسیاری در جهت خلق موسیقی مناسب برای یک فیلم اکشن بهره برده است، اما در هر حال نحوه‌ی آهنگسازی " wall of sound " ( نوعی تکنیک برای ضبط موسیقی پاپ و راک ) که دیوید آرنولد در دو فیلم قبلی جیمز باند به خوبی از آن استفاده کرده و نتیجه مطلوبی گرفته، در اینجا نیز دیده می شود با این تفاوت که نیومن به لطف "Simon Rhodes " موسیقی را به صورت لایه لایه ساخته و در مواردی که هیجان بیشتری نیاز دارد بر لایه های موسیقی می افزاید. سازهای کوبه ای نظیر طبل و تنبک در اینجا بسیار مورد استفاده قرار گرفته که به طور ناخودآگاه تپش قلب شنونده را بالا برده و حس هیجان را به همراه دارد.(همانند آنچه جان پاول گاهی با موفقیت انجام داده، هر چند با نگاهی به گذشته در میابیم که نیومن قبل از پاول از این موضوع بهره برده است.) از این دو ساز به عنوان پایه بسیاری از قطعات استفاده شده و گاهی نیز برای ایجاد حسی عجیب و در عین حال هیجانی از لایه های لرزان سازهای بادی کمک گرفته شده است. در مجموع نیومن برای صحنه های دراماتیک از سازهای زهی و در سکانس های هیجانی و اکشن به طور وسیعی از سازهای بادی ( برنجی : brass instrument ) نظیر تروبون و شیپور فرانسوی ( French horn ) استفاده کرده است.

عنصر شگفت انگیز دیگری که در اینجا به چشم می خورد استفاده بیش از حد از تم کلاسیک جیمز باند است. این تم غالبا به گوش می رسد، گاهی اوقات آشکار و گاهی اوقات ناپیدا. آهنگساز به روش خود و بدون هرگونه اشتباهی آن را به خوبی مدیریت می کند، چه در زمانی که صدای بمی از دوردست می آید و چه زمانی که آشکارا از گیتار الکترونیک استفاده می شود.

این آلبوم قادر به القای بیشترین حد هیجان نیست، اما آهنگ " Quartermaster " دلیل خوبی برای موفقیت این کار محسوب می شود. این آهنگ به لطف سازهای ضربه ای سرشار از هیجان و اضطراب است و تکنوازی های خارق العاده حس عجیبی را ایجاد می کند که همچون لایه ای، گاه به سایر بخش ها اضافه می شود و گاه از آنها کاسته می شود. قطعه فوق العاده " The bloody shot " که در آن به طرز خارق العاده و شجاعانه ای از سازهای بادی استفاده شده، همچون یک ارکستر کامل پنج دقیقه ای نتیجه فوق العاده ای به دست آورده. به نظر می رسد در قطعه " Health and Safety " نیومن قصد دارد با سازهای سیمی عناصر کوچکی بسازد که از توالی آنها در قالب پیش زمینه، آهنگ های شگفت انگیز و پرهیجانی به وجود آید که مورد انتظار مردم و گویای هیجان همیشگی بیننده از فیلم های جیمز باند است. در آهنگ  " Granborough Road " این توالی با ریتم سریع به کار رفته و آهنگ " Tennyson " دارای ریتم دراماتیکی از این توالی می باشد، در قطعه " Enquiry " که شبیه ترین کار نیومن به آثار دیوید آرنولد است ریتم توالی دارای هیجان خاص فیلم های جیمز باند است این توالی ها با آهنگ " Breadcrumbs " به اتمام می رسد به طوریکه کامل ترین نمایش از تم موسیقی جیمزباند در آن قرار دارد اما این بار نیومن استفاده از سازهای کوبه ای را به آن افزوده است.

نیومن در آهنگ " او مال من است " She’s Mine " نیز از این تم به خوبی استفاده می کند و توالی دیگری از هیجان به وجود می آورد. همانطور که آلبوم به انتهای خود نزدیک می شود در آهنگ های " The Moors " و Deep Water " ترکیب جالبی از سکون و هیجان  چشم می خورد.

Skayfall-2012

 

لحظات رومانتیک فیلم اندک هستند و زیاد طول نمی کشند ( دنیل کریگ کاملا با شخصیت جیمزباندهای قبلی متفاوت است اگر شما فیلم های قبلی جیمزباند را دیده باشید می دانید که در آن ها شخصیت های زن جزء جداناپذیری از فیلم بودند ! ). آهنگ اولیه ی “Severine” یک ملودی بدیع و عالی را شامل می شود اما به همان سرعت که ظاهر می شود ناپدید نیز می‌گردد. آهنگ “Komodo Dragon” شامل موجی از سازهای سیمی است که واقعا باید آن را نشانه احترام و تشکر از جان بری ( John Barry ) بزرگ دانست، کسی که یازده قسمت از سری فیلم های جیمز باند را آهنگسازی کرده است. (Skyfall  اولین فیلمیست که پس از مرگ او اکران شده است. ) در آهنگ " Close Shave " استفاده از سازهای زهی همراه با یک نوای زیبای فلوت لحظاتی آرام را به وجود می آورد. آهنگ " آدرنالین Adrenaline " که به نوعی پایان‌بخش این آلبوم فوق العاده است مانند آهنگ ابتدایی این فیلم، دارای برخی ویژگی های محلی ( ترکیه ) است.این آلبوم به راستی یک شاهکار عالی از نیومن است که با دقت تمام قطعات موسیقی را برای صحنه های فیلم می سازد و شنیدن موسیقی در حین تماشای فیلم تجربه خوبی خواهد بود. در نتیجه به دنبال آهنگ سکانس های اکشن طولانی، بر آهنگ های آرام نیز تاکید فراوانی می شود که به شنونده اجازه تنفس می دهد و تنها در زمان لازم هیجان به آن القا می شود.

به نظر نمیرسد نیومن در آینده قصد آهنگسازی یکی دیگر از قسمت های جیمز باند را داشته باشد، مگر با حضور سام مندس به عنوان کارگردان فیلم. در این کار او اثر فوق العاده ای از خود برجاگذاشته که نه تنها پرطراوت، بلکه بسیار مدرن، هیجانی و اکشن است. این آلبوم به درستی مناسب سری فیلم های جیمز باند، مختص خود نیومن و بی شک یکی از بهترین و درعین حال سرگرم کننده ترین آلبوم های موسیقی فیلم سال 2012 اوست.
 

آهنگساز : Thomas Newman
آلبوم : Skyfall
ژانر : Soundtrack
سال تولید : 2012
کدک های صوتی : MP3
کیفیت آلبوم : 192kbps
مدت زمان آلبوم : 01:17:31
حجم آلبوم :  102MB
آهنگ انتخابی : 1-3-7-22-30

 

 

Grand Bazaar, Istanbul

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 4.76 MB

Thomas Newman – Grand Bazaar, Istanbul

 

New Digs

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.26 MB

Thomas Newman – New Digs

 

Jellyfish

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 3.11 MB

Thomas Newman – Jellyfish

 

Breadcrumbs

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 1.83 MB

Thomas Newman – Breadcrumbs

 

Adrenaline

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 2.06 MB

Thomas Newman – Adrenaline

 

Tracks:

01. Grand Bazaar, Istanbul [05:16]
02. Voluntary Retirement [02:22]
03. New Digs [02:32]
04. Severine [01:19]
05. Brave New World [01:50]
06. Shanghai Drive [01:26]
07. Jellyfish [03:22]
08. Silhouette [00:56]
09. Modigliani [01:05]
10. Day Wasted [01:31]
11. Quatermaster [04:58]
12. Someone Usually Dies [02:29]
13. Komodo Dragon [03:21]
14. The Bloody Shot [04:46]
15. Enjoying Death [01:13]
16. The Chimera [01:58]
17. Close Shave [01:32]
18. Health & Safety [01:31]
19. Granborough Road [02:34]
20. Tennyson [02:14]
21. Enquiry [02:50]
22. Breadcrumbs [02:02]
23. Skyfall [02:34]
24. Kill Them First [02:22]
25. Welcome To Scotland [03:21]
26. She's Mine [03:53]
27. The Moors [02:40]
28. Deep Water [05:11]
29. Mother [01:48]
30. Adrenaline [02:21]

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : ۱۹۲kbps / حجم : 102 MB

Thomas Newman – Skyfall (2012)

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :   Report [@] vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

محصولات مرتبط : مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم

مجموعه عظیم موسیقی متن فیلم


1 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00