سوئیت برگاماسک از مشهورترین کارهای پیانو سولو ، کلود دبوسی

سوئیت برگاماسک (Suite Bergamasque) از مشهورترین کارهای پیانو سولو ، کلود دبوسی می باشد ، برگاماسک شهری است باستانی در شمال ایتالیا ، در دامنه کوه آلپ و همچنین نامی است بر یک رقص محلی.

سوئیت از قدیمی ترین فرمهای موسیقی بوده و موومانهای پیاپی رقص است ، در قرن شانزدهم اصول و قواعد کلی خود را یافت ، در آن هنگام سوئیت را با دو موومان می ساختند ، رقص اول حرکتی ملایم و معتدل داشت و رقص دوم سریع و پر نشاط بود. سوئیت گاهی از پیوند تا پنج رقص پدید می آمد ، اغلب تنالیته واحد ، پیوند دهنده این رقصها در کنار یکدیگر بوده است.

 

Debussy
 

سوئیت برگاماسک با تاثیر پذیری از شعر ، شاعر فرانسوی پل ورلاین (Paul Verlaine) ، با تزیینات بسیار زیبای دوران پیش از کلاسیک ، به سبکی کاملا مدرن ، توسط دبوسی چیدمان شده است ،
این سوئیت بسال 1890 زمانی که هنوز دبوسی تحصیلات عالیه موسیقی خود را پیگیر بود نگارش یافت ، لیکن انتشار آن پس از تکمیل شدن و با اعمال تغییراتی نسبت به نسخه اولیه ، در سال 1905 صورت گرفت ، علت عدم تکمیل یا عدم انتشار در طی این سالیان ، همچنین میزان تغییرات نسبت به نسخه اولیه نامشخص می باشد .

گفته می شود پرلود و مینوئه یعنی بخشهای 1و 2 اثر منطبق بر نگارش اولیه 1890 بوده ، قطعه سوم نیز در ابتدا تحت عنوان Promenade Sentimentale نام داشته و شاید آداجیویی بوده است که به آندانته تغییر یافته و قطعه چهارم نیز یک پاوان (Pavane) بوده است که در موقع انتشار به پاسیپید تغییر یافته است.

دبوسی در برگاماسک به بهترین شکل ساختارهای دوران باروک در سوئیت ها ، یعنی مینوئه و پاسپید را در قالب موسیقی مدرن خود ارائه می نماید ، بی شک برگاماسک یکی از زیباترین ، جذاب ترین و غنی ترین موسیقی های ساخته شده برای پیانو است که براحتی هر مخاطبی را به خود مشغول داشته و احساسات اورا چون امواج دریا به حرکت در می آورد.

این سوئیت مشتمل بر چهار موومان است که عبارتند از :

.
I preludes – moderato – tempo rubato
II menuet – andantino
III clair de lune – andante tres expressif
IV passepied – allegretto ma non troppo

 

.
Debussy

 

مدخل ورود به سوئیت پرلودی (Prelude) است که با تمپوی روباتو در فاماژور شروع شده ، به دنبال آن ملودیهای اعجاب آور جاری شده تا بتوانیم معنای دینامیک را در موسیقی بدرستی دریابیم ، موومان اول قطعه ای است شاد ، بر سبک و سیاق پرلودهای دوره باروک ، سرانجام قطعه در همان گام آغازین یعنی فاماژور خاتمه می یابد.

موومان دوم اثر یعنی مینوئه (Menuet) با ضربات ضعیف و آرام پیانو آغاز می گردد ، با این وجود مخاطب خود را بسیار سرحال و پر انرژی به پیش می برد ، قطعه ای پر جاذبه و پر اسرار ، شاید بتوان گفت دراماتیک ترین قطعه اثر است. وبی شک شنوندگان حرفه ای را به یاد مینوئه های دوران باروک می اندازد اگر چه این موومان هیچ شباهتی با مینوئه های هایدن و موتزارت ندارد. (مینوئه ، رقص گام آهسته قرون 17 و 18 میلادی بوده است)

مشهورترین بخش اثر ، موومان سوم آن مهتاب (Clair De Lune) است ، کلیر د لون به فرانسوی به معنای مهتاب می باشد ، این قطعه تصویری موسیقیایی است از شعری به همین نام از پل ورلاین . کلیر د لون روایت منظوم شاعری فرانسوی است که شاید در پناه مهتابی ، که از فراز برگهای سبز درختان بر او می تابیده است ، تصنیف شده باشد ، دوبوسی در حقیقت موسیقیای تجسمی خود را بر اشعار مهتاب پل ورلاین نقاشی کرده است ، اثر پر است از ملودی های والا ، هارمونی های رنگارنگ. رودخانه ای است جاری از نت های زیبا و سرشار از تمهیدات دینامیکی. ملودیی است روان ، لطیف ، رویایی و آرامش بخش که بی شک خستگی جسم و روان را کاهش داده و می زداید.

امضایی است برای موسیقی امپرسیونیسم و نتیجه ای است از تاثیرات دوستی یک آهنگساز جوان و خوش فکر با نقاشان و شاعران پیشرو دوران خود ، براستی این موومان بر استناد قضاوت کارشناسان خبره موسیقی کلاسیک خود بتنهایی یک شاهکار است. اگرچه دبوسی ، پل ورلاین را ملاقات نکرده بود ، لیکن با خواندن اشعارش بنحوی تحت تاثیر قرار می گیرد که قادر به خلق شاهکاری والاتر از اثر تاثیرگذار خود می گردد.

آخرین قسمت ، پاسپیدی (Passepied) است که ضرباهنگی بالاتر نسبت به سایر قطعات اثر دارد (آلگرتو) ، ازبقیه قسمتهای اثر شادتر بوده و حس ریتمیک آن را تقریبآ تا پایان قطعه می توان احساس نمود ، در فا دیز مینور آغاز و پایان می یابد.

پاسپید در حقیقت نوعی رقص محلی بوده که ریشه های آن از سرزمین بریتانیا بوده و در دوران باروک با تمپوی بالا از آن استفاده می شده است. این سبک موسیقی رقص ، عمومآ در سوئیت ها بکار گرفته می شده است ، دبوسی ، پاسپیدی را تصنیف کرده است که شادتر بوده و ریتمش نیز از نوع متداولش در دوره باروک ودر مقایسه با پاسپید سوئیت شماره یک هندل یا پاسپید اورتورهای فرانسوی باخ برای هارپسیکورد ، سریعتر می باشد . این موومان یکی از دشوارترین قطعات برای نواختن ، توسط پیانیست ها می باشد.

 
Debussy - Suite Bergamasque (Jean-Efflam Bavouzet)
 

برای کلاسیک دوستان اجرای ژان افلم بووزه (Jean-Efflam Bavouzet) ، پیانیست مشهور فرانسوی و بصورت کامل در نظر گرفته شده است ، بووزه که سابقه همکاری با ارکسترهای بزرگ ، نوازندگان و پیانیست های مشهور جهان نظیر ولادیمیر اشکنازی (Vladimir Ashkenazy) و … را در کارنامه خود دارد ، مجموعه آثار پیانوئی دبوسی (Debussy Complete Works for Piano) را در سالهای 2007-2009 اجرا و توسط شرکت چنداس (Chandos Records Ltd) طی پنج سی دی انتشار داده است ، سوئیت برگاماسک با زمان کل 16:24 در بخش سوم (Vol 3) این مجموعه قرار داشته و در ذیل بصورت کامل با بیت ریت 128 لینک داده شده است.

 

پی نوشت ها :

1 : برای آشنایی بیشتر با دبوسی و آثارش می توانید به تاپیک "پرلودها ، پرلودهایی تجسمی" مراجعه نمائید.

2 : "مجیبای" عزیز و غایب که نبودش در تالار کاملا محسوس است قبلا در تاپیک "کلاسیک های جاودانه" به معرفی اجمالی "سوئیت برگاماسک" و معرفی لینک دانلود مهتاب اقدام نموده بود . کلیر د لون معرفی شده توسط مجیبا قطعه ای است بازنوازی شده که ویولون به ترکیب سازبندی اثر اضافه شده و با پیانو تواما نواخته می شود ، در حالی که نسخه اصل این آهنگ جزء کارهای سولو پیانو دبوسی می باشد. گوش فرادادن به هردو قطعه می تواند مبنایی برای قیاس بین دو اجرای متفاوت باشد.

لینک اصلی تاپیک

 

آهنگساز : Debussy
آلبوم :  CD3 – Suite Bergamasque, Arabesques, Children's Corner, etc
ژانر : Classical
سال تولید : 2006 – 2009
کدک های صوتی : MP3
کیفیت : 128kbps | 320kbps
حجم : 68Mb | 167Mb
مدت زمان : 01:11:58
آهنگ انتخابی : 2-3-4-5

 

Suite Bergamasque – I. Prelude

لینک دانلود مستقیم آهنگ

کیفیت : 128kbps / حجم : 3.14 MB

Debussy – Suite Bergamasque – I. Prelude

 

Suite Bergamasque – II. Meneut

لینک دانلود مستقیم آهنگ

کیفیت : 128kbps / حجم : 3.42 MB

Debussy – Suite Bergamasque – II. Meneut

 

Suite Bergamasque – III. Clair de lune

لینک دانلود مستقیم آهنگ

کیفیت : 128kbps / حجم : 3.24 MB

Debussy – Suite Bergamasque – III. Clair de lune

 

Suite Bergamasque – IV. Passepied

لینک دانلود مستقیم آهنگ

کیفیت : 128kbps / حجم : 3.00 MB

Debussy – Suite Bergamasque – IV. Passepied

 

Track:

01.Nocturne
Suite Bergamasque
02 – I. Prelude
03 – II. Meneut
04 – III. Clair de lune
05 – IV. Passepied
06.Danse bohemienne
Arabesques
07 – No.1 – Andantino con moto
08 – No.2 – Allegretto scherzando
09.Reverie
10.Mazurka
Children's Corner
11 – I. Doctor Gradus ad Parnassum
12 – II. Jimbo's Lullaby
13 – III. Serenade for the Doll
14 – IV. The Snow is Dancing
15 – V. The Little Shepherd
16 – VI. Golliwogg's Cake-walk
17.Hommage a Haydn
18.Morceau de Concours
19.La plus que lente
20.The little Nigar
21.Page d’Album
22.Berceuse heroique
23.Elegie

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : 320kbps / حجم : 167 MB

Debussy – Suite Bergamasque, Arabesques, Children's Corner, etc (Jean-Efflam Bavouzet)

 

لینک دانلود مستقیم کل آلبوم

کیفیت : 128kbps / حجم : 68.6 MB

Debussy – Suite Bergamasque, Arabesques, Children's Corner, etc (Jean-Efflam Bavouzet)

 


دبوسی - آثار کامل برای پیانو (اجرای ژان افلم بووزه) هنرمند : Debussy
ژانر : Classical
سال انتشار : 2007 – 2009
تعداد آلبوم : 5
کدک های صوتی : MP3
بیت ریت : 320kbps
حجم : 835MB

 
 
 

 


3 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00