معنایی از کلاسیک حقیقی با چند اثر از موتسارت بزرگ

Mozart : String Quartets

Mozart : The String Quartets 8 CDs, Vol.6

وقتی اسم موسیقی کلاسیک را می شنویم حتما اولین نامدارانی که به ذهن ما می آیند بزرگانی همچون موتسارت ، بتهوون ، باخ و چندین موسیقیدانان بزرگ کلاسیک دیگر می باشد.

بسیاری موسیقی کلاسیک را آنچنان که باید نمی پسندند و بخصوص ما ایرانی ها با موسیقی کلاسیک آنچنان ارتباطی بر قرار نمی کنیم که با دیگر ژانرهای موسیقی بیکلام ارتباط بر قرار کرده و هم احساس میشویم ، شاید دلیل عمده اش سبک خاص این نوع موسیقی است که به دل ما نمی نشیند، یعنی حسی که منتقل میکند برای ما تاثیر چندانی ندارد، به استثنای چند شاهکار معروف کلاسیک. باید هم همینطور باشد چون موسیقی کلاسیک از همان زمان های گذشته تا به حال خاصیت و صوتش همینطور بوده و برای درک زیبایی های آن باید دانش حداقلی در این زمینه داشت و گوش را برای شنیدن این آثار برجسته عادت داد تا معنا و مفهوم آنها را به خوبی فهمیده و از آنها لذت برد.

امروزه آثار برجسته کلاسیک بسیار ناچیزی پدید می آیند و اگر کارهایی هم کم و بیش در این زمینه ارائه می شود، تلفیق ها و ویرایش هایی هستند که از موسیقی کلاسیک دوران گذشته الهام گرفته شده است. در عصر حاضر بسیاری بر این باورند که با گذشت زمان از کیفیت موسیقی کلاسیک کاسته شده و دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

از نظر ما موسیقی کلاسیک امروزه و در این هیجان های زمینی شاید خیلی خودش را نشان ندهد، ولی هر چقدر هم به مرور زمان از طرفداران آن کم شود، سبک کلاسیک سبکی بزرگ و فراموش نشدنی است که شاید ریشه اصلی همین موسیقی های امروزی از آن باشد.

 

ولفگانگ آمادئوس موتسارت نابغه تاریخ موسیقی جهان

خلق آثار برجسته در دوران کودکی موجب شد تا نام "ولفگانگ آمادئوس موتسارت" به عنوان نابغه تاریخ موسیقی جهان برای همیشه به یادگار بماند. موتسارت در 27 ژانویه سال 1756 در شهرسالزبورگ اتریش که یکی از مهمترین مراکز فعال هنری بویژه موسیقی در عصر خود بود، دیده به جهان گشود. پدر موتسارت یک کاتولیک متعصب بود که در دربار اسقف آن زمان کار می کرد و شهرت بسیاری نیز در نوازندگی ویولن در زمان خود داشت اما با دیدن نبوغ پسر خود در دوران کودکی ، بر آن شد که کارخود را رها کرده و تمام وقتش را صرف آموزش موسیقی به پسرش کند.

دادن لقب نابغه به این اسطوره موسیقی جهان بی علت نیست، زیرا او در هفت سالگی نخستین سمفونی و در 12 سالگی نخستین اپرای کامل خود را نوشت و نقطه مثبت این موسیقیدان خلق آثار برجسته در گونه های مختلف موسیقی همچون، سمفونی، سونات، کوارتت و اپرا بود.

زندگی موتسارت با سفر در جریان بود، وی از همان دوران نوجوانی برای اجرای موسیقی به همراه پدر به نقاط مختلفی همچون مونیخ ، لاهه ، لندن ، پاریس و بولونیا سفر می کرد که سه سال به طول انجامید. وی در 17 سالگی به وین سفر کرد که حاصل این سفر خلق سمفونی شماره 25 و 29 بود و موجب شد چند سال بعد وی به عنوان رهبر ارکستر اسقف سالزبورگ مشغول به کار شود. اعمال نفوذ اسقف درسلایق موسیقی وی موجب شد که از کار خود استعفا دهد و برای یافتن شغلی آزاد به وین شهر موسیقیدانان سفر کند اما آرزوی موتسارت برای پیدا کردن شغلی دائمی هیچگاه برآورده نشد.

موتسارت طی دوران عمر کوتاه خود 41 سمفونی نوشت که درکنار تکنیک ، به تاثیر ملودی توجه ویژه ای داشت که از این بین می توان به سمفونی 38 و 40 معروفترین آثار وی دراین فرم موسیقی است، اشاره کرد. 27 کنسرتوپیانو، پنج کنسرتو ویولن، چهار کنسرتو هورن، 19 سونات پیانو، چهار فانتزی، کنسرتوهایی برای سازهای ابوا، فاگوت، فلوت و هارپ و تعدادی سرناد از دیگر آثار شاخص این موسیقیدان برجسته دوره کلاسیک است.

بخشی از شهرت آمادئوس موتسارت به سبب ساخت اپراهای قدرتمند است که از این بین می توان به اپرای "دون ژوان" و "فیگارو" اشاره کرد که در سفر وی به پراگ مورد استقبال مردم این شهر قرار گرفت.

"مس" (نوعی فرم موسیقایی) های ساخته شده توسط این موسیقیدان اکنون نیز مورد توجه جهانیان است که مشهورترین آنها می توان از رکوئیم مس یاد کرد که وی از کارکردن تا آخرین ساعات زندگیش بر روی این اثردریغ نکرد و البته نیمه کاره ماند که شاگرد برجسته اش "فرانز خاویر ساسمایر" این قطعه را به اتمام رساند.

ولفگانگ آمادئوس موتسارت، روزهای آخر عمر خود را درفقر سپری کرد و سرانجام به علت تب روماتیسم حاد در پنجم دسامبر سال 1791 در 35 سالگی در گذشت و در گور دسته جمعی که مخصوص فقیران بود بدون مراسم تشیع و دور از چشم مردم به خاک سپرده شد.

 

آهنگسازMozart
آلبومThe String Quartets Vol.6
آهنگ های انتخابی3-7
ژانرClassical
سال تولید2010
کدک های صوتیMP3
مدت زمان آهنگ –
کیفیت آهنگ۱۲۸kbps  / 64Ogg
حجم آهنگ –

 

 

 

 

 

 

 

 

Minuetto

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 5.82 MB

Mozart – String Quartets Nos.1-15 Quartet No.16 In E Flat – Minuetto

 

Molto Allegro

لینک دانلود مستقیم

کیفیت : ۱۲۸kbps / حجم : 7.09 MB

Mozart – String Quartets Nos.1-15 Quartet No.17 In B Flat – Molto Allegro

 

 

نکته :

در صورت مواجه شدن با لینک های معیوب و از کار افتاده و … لطفا موضوع را به ایمیل زیر اطلاع دهید :

Report@vmusic.ir

لحظات خوبی داشته باشید.

 

محصولات مرتبط : مجموعه کامل آثار موتزارت

مجموعه کامل آثار موتزارت


9 دیدگاه
1500 کاراکتر باقی مانده

alt
بی نام
  • 00:00
  • 00:00